torsdag, oktober 22, 2009

Spetstuck



Om det nu är så att skira, vackra spetsstickade sjalar faktiskt görs bättre med hjälp av handstickning än på maskin. Då inställer sig ju frågan, vilken typ av sjalar görs bäst på maskin? Ett svar har jag redan, slätstickade linsjalar, men finns det något mer? Nu ville jag göra något mjuk ulligt, gulligt, vad kan man då hitta på? Varför inte prova spetstuck, alltså inte spetsstickning kombinerad med tuck utan ett ”vanligt” tuckmönster där vissa nålar hoppas över, så att resultatet blir glest och fint. Effektiv och bra, inga "onödiga" extra släddragningar.

För att det skall fungera med att använda "tomma" nålar, måste ”end needle selection” inaktiveras. Så fram med instruktionsboken för att kolla om mojjengerna skall vara uppe eller nere. Dom skulle vara nere, och denna gång tror jag att jag lyckades få dom att hållas på plats. Men när jag bläddrar i boken stöter jag på avsnittet om Tuckstickning och ser att man skall fälla fram gummihjulen på avstrykare då man stickar tuck. Tänk det har jag helt glömt bort, och så mycket tuck som jag stickat på sistone. Vilken tur att maskinen inte tänkt på det heller, för den har fungerat utmärkt även om gummihjulen inte varit i arbete.


Hålkortet kommer från Stichword pattern book (#282), det är förövrigt samma hålkort som jag använde till min sjalkofta (då med alla nålar naturligtvis). De nålar som korresponderar till ljusblått används ej.


Detta ser väl inte så tokigt ut?

1 kommentar:

Nina sa...

Så bra det blev!