tisdag, oktober 27, 2009

Terapi-tröja

Dags att sluta deppa! Tycker i och för sig att man måste få göra detta ibland, men så länge man har förmågan bör man ta sig ur det ganska snabbt. Inom färgterapi antar jag att man skall kladda med färg och måla, men sådant är dock inget för mig. Men mysigt garn i vackra färger, det fungerar. Länge funderade jag på att göra en tröja i olika lila nyanser eftersom jag har mycket lila garn från tidigare projekt. Men det kändes inte rätt, jag ville ha gladare färger, så jag tog svart och rött (om nu svart kan anses vara en glad färg), och valde en tjusig rosbård från boken jag talade om i förra inlägget.

Då det gäller modell på tröjan valde jag ett säkert kort, helt rak med nedhasad axel (min favoritmodell). Det röda garnet är det Kool-aid färgade 1- trådiga ullgarnet jag sktivit om tidigare. Jag använde två trådar, men denna gång ville jag inte tvinna dom, trådarna fick löpa parallellt, jag ville ha garnet melerat, inte spräckligt.

Snyggast tycker jag att härvan som hade minst färgskiftningar blev, den är rosa, röd och mörkröd. Det garnet är i rosbården. Den nedre bården är lite mörkare, det är den turkos-rosa härvan som jag senare färgade över med mörkrött.

Jag har insett att det är en stor skillnad på vad som är snyggt i härvorna och var som senare blir snyggt i stickningen. Och jag måste säga att dom djärvaste färgskiftningarna inte riktigt faller mig i smaken i stickad form, det blir oharmoniskt, spräckligt och ”grylligt” (men jag är ingen vän av ikat mönster heller).

Eftersom jag varvar vanlig slätstickning (men maskspänning T6) med tvåfärgsstickning (T7), och dessutom stickar resår på T3 gäller det att hålla tungan rätt i mun, det finns utrymme för misstag. Jag gjorde nämligen som Iris Boshop beskriver i häftet, jag gjorde en provlapp i slätstickning T6 och tog måtten utifrån detta. Vid mönsterstickningen ökat jag maskspänningen ett helt steg till T7, då ska i slutändan resultatet bli en ganska ”jämn” stickning. Men jag måste ha slarvat då jag mätte provlappen, för i slutänden blev bakstycket 85 cm långt. Nästan 20 cm längre än jag hade avsett. Visserligen ger ju bårderna lite extra längd eftersom dom är stickade med större maskor men inte är det där felet ligger.

Nu skall jag mäta och räkna maskor på bakstycket, sedan skall jag repa upp det och börja om från början. Just i detta fall känns det inte särskilt farligt, detta är ju snabbstickat. Det är annat när man kämpat i en vecka med en spetssjal och inser att den måste repas upp och göras om igen.

Jag skall även väga mönstergarnet, för det verkar vara på gränsen att det räcker. Eventuellt måste jag köpa och färga lite mer. Men det skall kan kanske göra i alla fall, det var ju kul.

För viss blev det här väl ganska snyggt.

6 kommentarer:

Linda sa...

Det blev jättesnyggt! Jag plockade också fram detta häftet och valde två av mönstren på min tröja. Jösses vad många olika mönsterböcker och häften man samlat på sig, och så går man och glömmer bort vad man har!?!

Lycka till med upprepandet/omstickningen, jag har mitt ogjort!

Surtanten sa...

Det är väl med mönsterböcker som med garn. Men har massor, men det känns ändå som att något fattas då man börjar på ett nytt projekt.

Nina sa...

Snyggt!
Det behöver inte vara så att du mätt fel på provlappen. Jag har flera gånger varit med om att ha olika mått på provlapp och plagg. När jag mätt om så stämmer provlappen, men det är ändå fel på plagget. Känns som om provlappen är för liten för att visa hur masktätheten på en stor tröja.

Surtanten sa...

Du kan nog ha rätt. Och för att göra det hela värre hade jag gjort en provlapp på bara 30 varv. Så går det när man försökar vara snabb och fuskar lite....

Nina sa...

Visst var det du som undrade över spray? Jag har hittat en här:
http://www.brothershopen.se/product_info.php?cPath=1_73_15&products_id=292

Men vet förstås inte om den är bra.

Surtanten sa...

På den här står det att den skall sprayas på maskinen, det jag funderade på var sån som man skall spraya på garnet. Men innehållet kanske är exakt samma, vem vet.
Jag tog stearinvarianten denna gång.