onsdag, november 11, 2009

Avmaskningssläde


Jag är väldigt förtjust i tids- och arbetsbesparande tillbehör. Förra året skrev jag om hur fantastisk en överföringssläde är (och det tycker jag fortfarande) även om den kanske sliter en del på nålarna. En annan arbetsbesparande sak är avmaskningssläden. Den är lite knepigare att använda och vi har ofta varit lite osams, jag tyckte den krånglade alldeles för ofta. Och jag det är inte ensam, här är något som jag hittade på en hemsida.

"A word of warning this gadget is very easy to break, if you are heavy handed or impatient don’t buy one of these, you will probably break it within the first ten minutes. Now if you take your time, use the correct technique, have a sound bed of needles & a good sponge bar it is a real time saver. "

Enligt dessa kriterier borde min avmaskningsläde vara paj för länge sedan……

Sedan jag skaffade en ”riktig” linker använder jag avmaskningssläden till just bara avmaskningar och nu är vi betydligt bättre överens. Så min slutsats är att det krånglar mer vid monteringsarbeten eftersom man då har tjocka kanter m.m. Men en enkel avmaskning i lagom tunt (slätt) garn, se till att sträcka och mata undan det som är avmaskat, jobba/veva i lugn takt då fungerar det utmärkt, oftast.


Avmaskingssläden fungerar så den gör en kedjeavmaskning, den lyfter helt enkelt den ena maskan över den andra. För att detta skall fungera måste maskorna som skall avmaskas stickas betydligt lösare, minst 3 enheter lösare, än den vanliga stickfastheten. Följaktligen kan man inte ha för tjockt garn. Just nu har jag avmaskat en ärm stickad i 4 ply ull garn, ca 180 maskor och det gick utmärkt de första 160 maskorna. Detta händer mig ofta, när jag närmar mig slutet och tänker tanken ”det här går ju riktigt bra”…då börjar det krångla.

En stor fördel med denna typ av kedjeavmaskning är att den är lätta att repa upp, jämfört om man avmaskar med nål och tråd, då man måste ”sprätta” maska för maska. Har man ingen avmaskningssläde men vill göra kedjeavmaskning så går ju även utmärkt att göra med en vanlig tungnål (latch tool).


Slutsats, en avmaskningssläde är tidsbesparande men ganska kinkig och ibland tålamodsprövande. Det är ingenting jag rekommenderar att man köper till fullpris, men hittar man en billigt, eller som jag fick med den på köpet av stickmaskinen, så rekommenderar jag att man skall försöka använda den (på lämpliga stickningar).

**********************************************************************************

Uppdatering 13/11

Om man har en kinkig avmaskningssläde kommer här en bra länk som innehåller tips på hur man får i gång den. För det kan definitivt vara värt besväret.

2 kommentarer:

Soapbark sa...

Samma här, älskar denna pryl. Fick tag i en efter att ha letat lite på blocket. Den var med som tillbehör till en spetssläde. Köpte båda och nu är avmaskningssläden min favorit. Lycka till med strumpstickningen, det går även om det är lite knöligt!

Annica i Skåne sa...

Jag har bara försökt använda avmaskningssläden en gång och då gick det inte bra. Men det kan ju bero på att jag stickade i bomullsgarn, det är ju inte så elastiskt. Får väl prova igen, på någon lämpligare stickning.