måndag, november 02, 2009

Böcker hit och böcker dit

Jag har tidigare klagat på att jag har för mycket böcker, inte bara för mycket garn. Men så gjorde jag en storstädning i bokhyllan och rensade ut en del. Jag menar, vem blir lycklig av att ha följande böcker i bokhyllan; ”Elementary differential Equations with Applications”,”Electrochemical Methods Fundamentals and Applications” , “Linera Algebra and its Applications” för att inte tala om två ex av ”Allmän och oorganisk kemi” av Gunnar Hägg. Nu ligger dom och en del andra böcker i en banankartong på vinden, för slänga böcker det kan jag inte göra. Det finns mycket gedigen kunskap samlad i dessa böcker, jag önskar att den kunskapen även fanns i mitt huvud, men det är bara en mycket liten del av det som fått plats i detta söta lilla huvud.

Den plats jag lyckats frigöra i bokhyllan har jag fyllt nästan lika fort med maskinstickningsböcker. Och skulle jag lyckas tillägna mig allt som står i dessa böcker, då blir jag en maskinstickningens häxmästare…...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag beundrar din handlingskraft! Jag har inte ens lyckats få bort Hägg ur bokhyllan trots att:

A: Jag aldrig kommer att öppna den igen.
B: Det är den tråkigaste bok jag nånsin tvingats läsa.

Nån dag när jag känner mig stark skall jag göra ett försök.

/Jerker

Monica Hansen sa...

Antikvariat?

Surtanten sa...

Handlingskraft, vet jag inte...det tog ju 25 år innan jag "befriade" mig från Hägg. Det sades att den skulle bli ovärderlig som uppslagsbok, pytt...den är precis lika omöjlig som uppslagsbok som den var som kursbok. Men den är bra som växtpress.

Antikvariat, tja tvivlar på att dom har något andrahandsvärde. Spara dom till barnbarnen, antika vetenskapliga böcker kanske får något värde. Konstigt nog har dom ett visst affektionsvärde, fråga mig inte varför.

Nina sa...

Jag har en trave stickböcker, en dryg halvmeter maskinstickningstidningar som inte får plats och dessutom lite pärmar som jag fick med sista stickmaskinen. Min plan har länge varit att ge mig på några pärmar från min förskollärarutbildning från slutet på 70-talet, som nog stått orörda lika länge. De ska ner i källaren. Men.....fixa banankartong......verkligen ta tag i det och göra det....
Håller med. Man kan inte slänga böcker. Om inget antikvariat vill ha har jag skänkt till Myrorna. Sedan har jag halva källaren full med bokkartonger.

Maria sa...

Boken av Hägg har jag med. Den var vl helt okej som kursbok... :) Kanske inte så färgglad bara.