tisdag, november 17, 2009

Första julklappen fixad



Så var den klar, julklappströjan. Storleken blev stor, men, men hon växer ju flickebarnet, så någongång bli den säkert lagom. Dessutom är den inte tvättad, det överlåter jag till mottagaren, för det får nog bli handtvätt på denna tröja. Jag är inte säker på att dom två garnerna krymper på samma sätt. Det svarta är shetlandsull med 25% silke, och det röda är 1-trådigt ullgarn.

Tröjan blev helt OK och jag är nöjd. Två mönsterfel kunde jag inte undvika, men jag har övertygat mig själv om att dom inte syns. Kan ni hitta dom?

Och tänk jag fixade allt rattande mellan olika maskspänningar. Jag kanske skall börja en ny trend ”göra rätt med en gång”. Nej usch, så skall jag inte säga detta är att utmana ”Murphy” alldeles för mycket.

När jag linkade fast halsringningen, vände jag på stickningen så att kedjesömmen kom på rätsidan. Snyggt tycker jag.

Det som är kvar nu är att sy i min ”lapp”, dels för att hon skall påminnas om vem som gjort den och för det andra så är det lättare att avgöra vad som är fram och bak då det sitter en lapp i nacken. Innan jag paketerar skapelsen bör jag kanske få bort allt damm som kom på tröjan då jag lade den på sovrumsgolvet för fotografering. (Klant).

Apropå damm, tacka vet jag att sticka med vitt och grått garn. Fy vad det ser ut runt maskinen. Och jag tror inte alls att detta garn dammar mer än vanligt, det är bara det svarta dammet syns så tydligt. Nu är det dags att städa maskinen, sedan vidare mot nya djärva mål.

4 kommentarer:

Monica Hansen sa...

Näe, hittar inga fel:) Snygg tröja!

Carina sa...

Det är ju det som är hantverk, nej jag hittar inget fel, jättesnygg!!

Carina

Nina sa...

Jättesnygg! Kom bara ihåg att INTE säga något om mönsterfel så ser ingen annan det. Jag gör det inte!

Surtanten sa...

Bra! Då syns inte felen. Jag kom på att jag har ju nya fantastiska program på tvättmaskinen, så jag tvättade tröjan i kallt ullprogram. Den gick ihop en del på bredden och nu tror jag att den är perfekt.