måndag, november 23, 2009

Diverse överföringsverktyg

Även om ingen av er verkar ha den underliga mojängen i föregående inlägg, så hade ni bra koll på vad den skulle användas till. Det är en Shadow Lace Transfer Tool och kallas tydligen för ”jaws” precis som Nina sade. Den skall mycket riktigt användas till att flytta maskor mellan resår och huvudbädd. Jag har inte testat att sticka shadow lace, bara testat att flytta maskor. Det går faktiskt ganska bra, men jag behöver öva lite till för att känna mig lite tryggare (överföringssläden är oändligt mycket enklare). Jag försökte även flytta ”åt andra hållet” från huvudbädden till resårbädden, och det gick ganska bra men med en del tappade maskor. Om man övar på att använda den kan detta vara en ”bra att ha sak”. Jag är jätteglad att jag fick med den på köpet, för jag skulle nog inte köpa en. Nypris i säljannonserna jag sett ligger runt $65 (hiskelig summa). Om jag förstår saken rätt är detta ett Studio/Silver Reed tillbehör, men verkar funka på Brother också, i varjefall någorlunda i min snabbtest.

”April” undrade vad hon skulle använda till att flytta maskor. Skall man flytta många maskor på huvudbädden kan det vara mest praktiskt att använda en vändkam/Garter bar. Den skall ju egentligen användas för att vända på stickningen, om man vill ha räta varv i slätstickningen. Men den kan också användas till att öka och minska maskor. Här är en liten gratissnutt på en film man kan köpa om Garter bars. Men denna lilla snutt beskriver bra, hur man gör ökningar (minskningarna kan man räkna ut själv). På You Tube finns många filmer om hur man använder Garter bars. En Garter bar fick jag också med på köpet då jag köpte maskinen. Det är jag jätte glad för, det är en typisk ”bra att ha” sak, men troligen ingenting jag skulle köpa, för jag använder den inte särskilt ofta. Man kan även göra sin egen, även om jag tvivlar lite på kvaliten.

Då det gäller överföringsverktyg finns ju den med 7 varierbara nålar som är väldigt bra. Jag har också köpt ett överföringsverktyg men 10/12 nålar. Men kvalitén var usel och en nål gick sönder ganska snabbt. Jag tycker att överföringsverktyg med många nålar är tröga och bökiga att använda, det är enklare att använda 3:an. Det beror kanske mest på att jag är ovan att använda dom eftersom jag är för lat för att göra modeller med för mycket maskförflyttande, även om jag är förtjust i figurformade kläder och har haft stora planer på att göra ”inprovningar”.

2 kommentarer:

Nina sa...

Kul att jag träffade rätt på "jaws" Ens vetande förvånar en ibland. Vad i hela världen har jag stoppat in en sådan där liten pryl och namnet jaws någonstans. Och sedan lagrat det i flera år.

Jag har inte heller stickat shadow lace.

Jag har inga sådana där grejer med fler nålar. Däremot har jag vändkammar. Två uppsättningar. Om 580 inte blir såld kan jag sälja vändkammen separat om någon är intresserad.

April sa...

Tack, jag fick några ord som är bra att kunna, vändkam/garter bar och överföreingsverktyg. Jag får kolla om jag hittar återförsäljare och vill köpa. Jag upptäckte behovet när jag började mixtra med sockor på dubbelbädd, när resårstickningen i skaftet ska flyttas runt. Finns det någon annan smart metod?

Nina, klart du säljer 580. Men annars, Ja tack, jag är intresserad av vändkammen.