fredag, november 20, 2009

Vet ni vad detta är?


Nej, detta är ingen efterlysning egentligen, för jag vet vad det är, det står nämligen på kartongen. Nej jag frågar för jag är nyfiken på hur känd, spridd och använd denna pryl är. Jag fick med denna då jag köpte min begagnade maskin (5 år sedan), och jag plockade upp den idag för första gången (för fotografering). Jag sätter en femma på att den tidigare ägaren/ägarna aldrig använt den överhuvudtaget, troligen inte ens tagit upp den ur kartongen. Hålkort och instruktioner är ännu inplastade.

Jag har bara sett denna grej omnämnas (mycket kort) två gånger i maskinstickningsböcker. Googlar jag på den, får jag i och för sig ganska många träffar, men det verkar bara vara säljannonser. Så jag får intrycket att detta inte är någon betydande pryl i maskinstickningsvärlden.


Vad är det då? Ja det talar jag inte om nu, jag hoppas få in ett antal svar på vad det är, (rena gissningar och kvalificerade kommentarer är lika välkomna). Kort sagt hur många vet vad det är? Hur många har en? Och hur många använder den? Vad är era erfarenheter av den?

Återkommer senare när jag har hunnit testa den.

5 kommentarer:

Nina sa...

Ha, det där var kul. Jag kastade mig över mina gamla kataloger från början av 90-talet, men nej, där fanns inte denna pryl. Någonstans i mitt huvud dök jaws upp som namn. Jag vet att jag har läst om den någonstans och troligen sett den eftersom jag känner igen den. Används till det som kallas shadow lace kanske?
Helt uppenbart är att jag inte äger eller har ägt en dylik pryl.
Det är en av de saker som är så kul med begangade maskiner! Allt som följer med. Nu är jag mycket nyfiken på om det är rätt!

Carina sa...

Mycke grejer har jag men inte en sån grej, ingen aning faktiskt!

Annica i Skåne sa...

Har inte heller sett en sådan. Är hemskt nyfiken på vad det är och vad man ska ha den till!!

April sa...

Om man ska flytta många maskor samtidigt, kan man ha nytta av den grejen då? Eller ska jag leta efter en annan grej? Anna

Soapbark sa...

Är det inte till att flytta många maskor från huvudbädden till resårbädden??