fredag, december 11, 2009

Att plocka maskor…........


Från Diane Bennets video ”The Hague Linker” har jag lärt mig ett knep när man skall plocka maskor från skräpgarn. Hon förordar att man stickat första ”skräpvarvet” med en tunn sytråd och därefter skräpgarn (stor maskstorlek), detta gör det lättare att plocka upp maskorna. Jag använder inte sytråd utan ett gult tunt pärlgarn (tunt, starkt och bildar inte knutar så lätt) följt av ett tjockare garn som skräpgarn. Gult är en bra kontrastfärg för mig eftersom jag nästan aldrig stickar i gult. Garnstumparna rullar jag upp på en gammal garnrulle och använder om och om igen.

Obs; det funkar inte att bara använda ett tunt pärlgarn som skräpgarn, maskorna rinner iväg väldigt lätt så det är viktigt att ha ett tjockare (och gärna ett strävare garn) som avslutning.

Inga kommentarer: