onsdag, december 16, 2009

Blää för sockor….

Efter första paret var jag omåttligt stolt, efter andra paret lite trött och efter det tredje paret är jag urless på sockor. Men jag är ändå nöjd över att ha producerat tre par funktionella sockor i (förhoppningsvis) rätt storlek. Det röda paret (storlek 35/36 efter tvätt (36/37 före)) är stickad i 1 trådigt ullgarn (2 trådar) T5, foten består av 34+34 maskor och 60 varv (fram till att avmaskningen startar). Det svarta paret är stickade i Barge ullgarn, T6, 32+32 maskor, 53 varv, lätt filtade i 40 °C maskintvätt till storlek 35 (st 37 före). Planen var att brodera något litet på ankeln för att liva upp det svarta, men tyvärr är min högra hand ovanligt trött just nu, så det får bli helsvarta sockar. Det randiga paret är stickat i sockgarnet jag fick i Hemlispaketet (San Francisco), inte så dumt eller hur. Dessa är ungefär storlek 43 (före tvätt), T6, 42+42 maskor, 65 varv. Beskrivningen hittar ni på den fantastiska sockbeskrivningen, som numera även återfinns i länklistan till höger.

Nu skall allt paketeras och skickas iväg norrut där sockbehovet är större, förhoppningsvis hinner dom fram till jul.

Men även vi här i "södern" har fått lite snö i natt, ca 2 mm. Gräsmattan är grön och vit spräcklig.

7 kommentarer:

April sa...

jag tröttnade ju efter EN användbar socka. Var stolt!

Prizillas pastiller sa...

...jag är imponerad! Funderar på att skaffa motor och använda vid tradiga stickningar.
Vad har du för typ av maskin?

Surtanten sa...

Tack, snälla.

Prizilla, min maskin är en snart 30 år gammal Brother, standard, hålkortsmaskin (KH-881) med resårbädd (KR-850). Alltså ingenting särskilt avancerat eller märkvärdigt. Motor har jag också önskat mig ibland, vid långa raksträckor. Hjälper dock inte vid strumpstickning. Jag har en KG-släde som jobbar av sig själv. Det var utmärkt då jag jobbade, på morgonen satte jag i gång det att sticka tex 600 varv, och sen fick den tuffa och gå hela dagen medans huset ändå var tomt. Nu när jag är hemma jämt, orkar jag inte lyssna på den för det är mycket högljudd och långsam

Prizillas pastiller sa...

wow - 600 varv utan att använda armen. Det räcker till en sjal, men då måste den kunna ta in och lägga ut också. Det räcker kanske att man håller på så för egen del...
Ha de/Eva

Surtanten sa...

En KG-släde kan sticka aviga och räta maskor, men inte ta in eller lägga ut, så det får allt bli raka sjalar. Eller väldigt mycket "cut and sew". Samma sak med motor tror jag, den drar bara släden fram och tillbaka. Inte att förakta, i och för sig, det sparar armar och axlar.

Anonym sa...

Så fina sockarna blev av garnet, ha en riktigt trevlig julhelg med många härliga sticktimmar
Hälsningar din hemlisvän

Surtanten sa...

Tack, hemliskompis. God Jul till dig också.