söndag, december 13, 2009

En stickad ringbrynjehuva


Sonens ringbrynja behövde kompletteras med en ringbrynjehuva, hur kan man annars vara en riddare i Barda?

Stickad i samma högteknologiska lättviktsmaterial som ringbrynjan; Järbo garn Viol 12/3 färg (3467).

Ungefärlig beskrivning (varken absolut, fullständig eller pedagogisk).

Axeldel: Lägg upp ca 45 maskor. T10. Sticka 12 hela varv, sticka 12-14 förkortade varav, 12 hela varv, 12-14 förkortade varv. Fortsätt så i 280-300 varv, avmaska.

Huvan: Lägg upp ca 105 maskor. T10. Sticka 50 varv, lägg upp ytterligare 25 maskor på ena sidan (för pannan), T7, sticka 35 varv (man kan sticka resår i några varv ovanför pannan för att kanten inte skall rulla sig, vänd i såfall maskorna för hand). T5 sticka 10 varv. Flytta över varannan maska till närliggande nål, tag varannan nål ur arbete. T4 sticka 5 varv, T3 sticka 10 varv, plocka över alla maskorna på en tråd och drag ihop till en liten ring. Sy ihop huvan och sy fast axeldelen.

På axeldelen med de förkortade varven är det viktigt att hålla koll på vikterna så att arbetet hålls spänt, annars är det lätt att tappa maskor. Det hände mig några gånger och då ”rinner” maskorna lätt iväg. Jag har några mycket fula upplockningar (som ni ser på bilden), men sonen sade att det inte gjorde något, ”det ser ut som om jag har varit i strid när rustningen har lite skador” var hans kommentar.

Huvan på bilden är version 1 och den har sina brister, jag har gjort några förändringar (förbättringar hoppas jag) i beskrivningen, men det är troligt att modellen behöver utvecklas ytterligare för att bli fulländad.

2 kommentarer:

Nina sa...

Häftigt! Jag umgås ibland i ringbrynjekretsar. Om jag behöver en vet jag hur jag ska få tag på en som jag dessutom orkar ha på huvudet. :-)

Surtanten sa...

Kul att den får godkänt av någon som sett en riktigt ringbrynjehuva.
Annars så tror jag att en del insatta personer kan ha synpunkter på autenticiteten. Men det viktigaste är att den tillfredställer en 10-åring med bra fantasi.