onsdag, december 02, 2009

Enkät 1: Vilka tillbehör har du?

Jag älskar ju tillbehör, så låt oss fortsätta på detta spår ett tag till i en serie enkäter. Den första frågan är är vilka tillbehör har ni? Det är lite svårt att bestämma vad som är tillbehör och vad som är en ”original”del. I mitt fall är ju till exempel stickledaren inbyggd och snarare en del av maskinen än ett tillbehör. Eller spetssläden som i mitt fall också är en orginaldel som kommer med maskinen.

Men jag tänkte så här, saker som behövs för att sticka slätstickning; släde, hålkort, elektronikboxar måste väl ändå anses vara maskindelar, resten är extrautrustning.

När det gäller elektroniska maskiner är jag ute på hal is, jag vet inte vilka delar som är fundamentala och vad som kan sägas vara extrautrustning. Men jag utgår ifrån att maskinen kan användas även utan tex. DAK-program. Och Passap maskiner, vet jag ingeting om, men där sitter väl resår och huvudbädd ihop? Har dom andra fiffiga tillbehör? Har jag glömt något på min lista? Skriv i så fall en kommentar och berätta.

6 kommentarer:

Knittermarie sa...

Hej! Inte mycket tillbehör här...Har ju en Silver Reed med PE-1och EC-1. Däremot ska jag köpa en resårbädd som jag nu saknar :)
Jag har tidigare haft de flesta typer av maskiner, allt efter behov. Men visst är det roligare när begränsningarna är färre!
Ha det så bra!

Nina sa...

Jag har massor med tillbehör, fast de hör till olika maskiner. En inbyggd stickledare och en lös. Avmaskinssläde och överförsingsläde som inte fungerar. Tre resårbäddar i dagsläget. Två spetsslädar, fast det hör till den ordinarie utrustninge på min nya Brothermaskin. Men har en lös till min hålkorts Silver Reed. Två färgväxlare......
jaja, mycket pryttlar kort sagt.

Surtanten sa...

Kan någon vara snäll och skingra min okunnighet i den "elektroniska branschen" och förklara för mig vad PE-1 och EC-1 är för något. Är det tillbehör som man köper separat? Vad är standardutrustningen på en elektronisk Silver Reed? Hur skiljer sig elektroniska S-R och Bother åt?

Knittermarie sa...

Numera är dessa två kombinerade i en PC-10, samma funktioner men i ett tillbehör. Mönsterdesign över 200 maskor och upp till 1000 varv.
EC-1 kan man väl säga är en elektronisk mönsterläsare (istf hålkortsläsare). PE-1 är en tilläggsdel som ger en 20 ggr så stor mönsterkapacitet än ett kort.

Förresten, kom på att jag har ett tillbehör: en Brother Knitting Calculator :)

April sa...

Hur är det med tillbehör som snarast är uppfinningar? klämmor, tyngder, sticka-med-dubbel-tråd-ställning, smarta lampor och bord etc? Vem har hittat på andra fiffiga saker? Jag har köpt en snowboardbag, där går både stickmaskinen och resårbädden i, men det blir vansinnigt tungt. Knittaxen bor i en vanlig skidbag.

Nina sa...

Min resårbädd kom i en hemsydd väska. Väldigt stiligt!