lördag, december 05, 2009

Mitt senaste verktyg


April hade tips om diverse ”uppfinningar” som lät jättespännande och jag väntar med spänning på att få höra mer eller se dom på hennes blogg. Och precis som April tycker jag att det skulle det vara jättespännande att höra vad ni har för fiffiga uppfinningar som underlättar stickandet. Själv har jag redan presenterat mina hemmagjorda vikter, min ”twisting yarn stack” och min garnrulle hållare. Så mycket mer har jag inte att komma med, förutom mitt senaste verktyg; en ”nålöppnare”, som inte ens är min egen ide utan är snodd från denna film (ca 7-8 minuter in i filmen).

Det började så här; för en tid sedan fick jag brev och plastkort från ett försäkringsbolag eftersom min arbetsgivare tecknat någon form av sjukvårdsförsäkring för sina anställda. Nu gäller denna försäkring naturligtvis inte för mig, efter som jag faktiskt är sjuk och i behov av sjukvård. För det är ju så privata försäkringslösningar fungerar, dom gäller bara så länge man inte behöver dom.

Så för att trots allt få lite nytta av denna ”försäkring” tog jag plastkortet och omvandlade det raskt till en ”nålöppnare”. Ett praktiskt litet verktyg som man drar över nålarna för att lyfta upp tungan och öppna nålen. Tidigare har jag använt en magnet för att öppna nålarna, men den ”nya nålöppnaren” är enklare att använda. Ett litet tips till er som har för många kreditkort…..

************************************************************

Tillägg; Tack April för att du påminnde mig, Annikas twisting yarn stack är en suverän uppfinning, påbyggbar och hopfällbar.

2 kommentarer:

April sa...

Plastkortsnåltungeöppnaren var en snygg en! Här är Annikas twisting yarn stack: http://maskinstickning.wordpress.com/2009/10/16/twistingyarnstack/

Jag har inte uppfunnit mycket. Mest nöjd är jag med smycketråd från Panduro som nylontråd. Billigare än Brothershopen.

Nina sa...

Jag använder stickmaskinens borste för att öppna nåltungorna.

Uppfinningsrikast i stickmaskinsvärlden verkar bond-användarna vara. Det finns massor med mer eller mindre användbara tillbehör man kan tillverka själv på nätet. Jag antar att det beror på att bond är en såpass enkel maskin där det inte finns så många färdiga tillbehör att skaffa.