fredag, januari 01, 2010

År 2010.

Ja då var det ett nytt år, frågan är vad skall man önska sig av det nya året? Jag vill ha ett lugnt och trevligt år helt utan bekymmer, är det att begära för mycket? Kanske, men jag håller tummarna och hoppas att det blir som jag vill.
Men stickningen kan man ju påverka, i varjefall till viss del, och så här ser mina stickplaner ut för det kommande året.
  • Det allra första är att slutföra Kunstgarn projektet, det måste repas upp några varv modifieras lite. Kommer förhoppningsvis på bloggen ganska snart.
  • Ny ylletröja till sonen, den senaste blev nästan väl liten. Funderar på en slätstickad i brunt ylle, med en mönsterbård med hundar.
  • En sjal eller kanske en väst till mosters 80-års dag i januari. Bråttom!!!
  • Kanske något stickat till min hemliskompis (säger ej vad).
  • En stickad och filtad sittdyna att stoppa med ullen .
  • En tröja till en 50-åring (mitt i juli). Bör stickas färdig i god tid, sticklusten brukar inte vara så stor i juli.
  • En ylleväst till mig, eller en kofta…eller en väst…..eller en kofta… Får vänta tills jag har bestämt mig.
  • En sommarkofta till dottern. Vad ?????
  • En ny ylletröja till brorsan. Med en bård med traktorer.
  • I vinterkylan har jag upptäckt att nästan alla mina gamla härliga yllevantar är aningen uppnötta, för framtiden behövs nya vantar (och kanske fler strumpor till nästa vinter).

  • Jacquard-stickning har jag funderat på att testa, får se om det blir under året.
  • Fungerar det att sticka med mohair-garn på stickmaskinen? Jag både ett blått lite ”lång-hårigt” garn på kon och ett avtal härvor ögle-mohair som borde testas.
  • Har några rullar silke garn som liggande i lådorna, det är väl ändå slöseri?
Dessutom hoppas jag att det dyker upp en del kuliga oväntade projekt.

5 kommentarer:

Nina sa...

Jag är också inne på att sticka lite jacquard under året. Vi kan ju kanske hjälpas åt, inspirera varandra med mera. Så kanske vi båda får det att bli av. Jag har stickat jacqard förut med min hålkortsmaskin, men nu blir det annorlunda eftersom jag har en annan stickmaskin och så en annan färgväxlare. Jag kan definitivt behöva lite peppning!

Surtanten sa...

Det låter som en bra ide Nina, jag behöver nog en del puffar för att komma igång eftersom jag tycker att det verkar långsamt och omständigt med många färgbyten och dubbelt så många släddrag, jämfört med "vanlig fair-isle". Men ändå vill jag jacquard.....

Nina sa...

Har du ingen färgväxlare? Detlär bli rätt träligt utan en.
Finns nåogt i England som heter typ Japcaps som är någon form av hållare för att hålla garnet så att man kan prova på jacquard utan färgväxlare.

Jag har drömt om jacquard i många år. Började testa på hålkortsmaskinen, insåg att med en elektronisk trycker man på en knapp istället för detta omständiga konverterande, provade lite på 580 med den resårbädden, men var inte nöjd med hur det fungerade. Nu är jag snart redo för att testa på brothermaskinen!

Surtanten sa...

Jodå, jag har en 4-färgsväxlare KRC-800. Men eftersom man "bara" stickar en färg i taget antar jag att det är långsammare än vanlig tvåfärgsstickning som tillhör mina favoriter. Jag är ju lite lat och vill helst ha maximalt stickutbyte per släddrag. Och då är spetsstickning och jaquard inte optimalt (har jag antagit). Men roligt att testa i allafall.

Annica i Skåne sa...

Jag har stickat mohair-garner på min grovstickare och det har fungerat utmärkt. Jag vet inte hur de fungerar på standardstickaren, men jag antar att de lite tunnare utan knutar/bubblor kan funka skapligt.