måndag, januari 18, 2010

Roligt i Angered

I höstas ficka jag ett plötsligt infall och anmälde mig till kamratcirkeln ”Ingrids vinterroligheter i Angered”. Den titeln skulle kunna betyda lite vad som helst, men dessa specifika roligheter innebär pyssel med ull och garn. I lördags var så första träffen, och detta är första gången jag var på någon handarbetsaktivitet, då jag inte riktigt orkat åka på kurser och träffar tidigare. Egentligen orkade jag inte så bra denna gång heller, för jösses vad jag blev trött, jag har inte hämtat mig än. Men det var roligt att träffa likasinnade tjejer, även om jag känner mig hopplöst bortkommen i sammanhang där folk känner varandra sedan tidigare. Men precis som jag förväntat mig var alla jättetrevliga och vi satte genast igång att ”jobba” med baljor, grytor och massor av härliga färger. På denna första träff stod nämligen garnfärgning på dagordningen. Jag färgade ett 2-trådigt ullgarn som blev blå-grönt, riktigt snyggt om jag får säga det själv. Sedan färgade jag 3 härvor (trist ljungrosa) Teetee Elegant, till en betydligt rödare färg med lite skiftningar, som jag tror blir snyggt.

Det sista jag gjorde var att med hjälp av ett härvträ göra en härva av ett nystan Morjärvsgarn som jag skall färga nästa gång. Det gick jättenkelt och nu vill jag ha ett härvträ. Tidigare har jag använt nystvinda och snurrat upp garnet på, det funkar men härvan blir ojämn. Jag undrar om jag kan ha sådan tur att det finns kvar något gammalt härvträ på vinden i det gamla huset i Blacke (jag får kolla i sommar). Eller så kanske jag kan beställa ett av barnen (tillverkning i träslöjden), eller helt enkelt köpa ett, för dom är inte speciellt dyra. Eller göra som jag säger åt sonen när han plötsligt kommer på något som han "måste ha", vänta och se om det plötsliga begäret går över. För rent objektivt, hur ofta behöver jag göra härvor? Svar; inte ofta, det är om jag vill färga något som är uppnystat, och till det duger kanske nystvindan. Det hela är lite fånigt, men det där härvträet, triggade väl någon nedärvd husmorsgen igen, det är väl därför jag blev så förtjust i det.

Någon gång skall jag testa att spinna, det skall bli spännande att se om det triggar någon gammal gen det med……

2 kommentarer:

carina sa...

Hallådär. Dina garner blev jättefina o det var trevligt att träffa dig. Det är bra med nytt blod för annars är risken att samma gamla tanter träffas hela tiden.......Carina

Prizillas pastiller sa...

å det där lät så kul! Lika kul som titeln "Roligt i Angered" - som en häftig dokumentär eller tv-serie!
Toksnygga garner!