torsdag, februari 11, 2010

En hundtröja, eller….

Om man för 10 år sedan sagt ordet ”hundtröja” skulle alla genast ha tänkt på en tröja med hundmotiv, men numera betyder hundtröja en tröja för hundar, det gäller att hänga med i svängarna när språket förändras. Jag undrar när en ”hästtröja” kommer att betyda en tröja för hästar?

Jag jobbar nu på en hundtröja till sonen, eller snarare kanske en ”sontröja” med hundmotiv. Muddarna är gjorda/ skall göras i den fantastiska(??) proffsresåren. Hundbården är konstruerad av Jo Newton och publicerad i MKM nr 100 (maj 2006). Bården med ben har jag knåpat ihop själv.

Fortsättning följer…….

9 kommentarer:

maskinstickning sa...

Eventuellt kan hundtröja också betyda en tröja stickad av hundpäls!! Bara för att förvirra begreppen ytterligare ;)
På utställninger "Stickat på catwalken" fanns det två tröjor som var stickade av samojedpäls.
Det ska bli roligt att se hur sonens hundmotivtröja blir, det ser lovande ut.

Soraya Marie sa...

Snyggt med "ben-bården" du lagt till. Spännande att se resultatet.

Prizillas pastiller sa...

...borde man ju gjort för länge sen när man ändå har de här två vovvarna!

Snyggt blir det nog. Jag har aldrig gjort med djurmotiv även om det förekommit renar i lusetröjorna - då har jag raderat dom.
Men jag är stor beundrare av din tröja med fåglarna, har du gjort mönstret själv eller hittat det nånstans? Jag tycker att alla mönster kan få stjälas när dom finns på offentlig plats...

Surtanten sa...

Prizilla, mönstret med fåglar/ankor kommer från en bok som heter "Stickat" av Susan Duckworth. Den innehåller många jättefina blommönster m.m. men inte mycket lämpar sig för maskinstickning. Boken säljs ibland jättebilligt på Tradera.
Ankorna är stora (över 40 m) i flera färger (2-4 färger/varv) och stickade i intarsia, det funkar inte med vanlig flerfärgstickning.

Prizillas pastiller sa...

...Duckworth, roligt!
Jag har aldrig testat vare sig intarsia eller jaquard. Måste man inte ha en speciell släde till det?
Annars får man väl rita till några änder och olika höjder på kullar och gör olika mönsterark. Men jäklar så mycket att hålla reda på då... Fast väldigt fina tycker jag att dina änder är!

Surtanten sa...

Ja, men behöver en speciell släde för intarsia. Jag har en AG-10 som passar LK-150. Jag säljer den för 550 kr om någon är intresserad. De är kanske 10 år gammal men bara använd till två stickningar, ankorna och en liten rutig flicktröja. Maila mig om någon är intresserad.

Prizillas pastiller sa...

Jag är skitintresserad, men lite undrande. Ska man inte ha mönsterkort för att sticka då? Jag har ingen utrustning för hålkort till min LK150. Visste inte att det fanns? Har just köpt min LK så jag är inte alls bra på vad man kan utrusta den med.

Surtanten sa...

Intarsia är en "manuell" teknik. Intarsiasläden skjuter fram nålarna till "övre arbetsläge" och man får själv lägga garnet över nålarna. Därför kan man göra hur stor möntser man vill, med så många färger som man själv kan hålla reda på. Man använder inte hålkort eller andra finesser, men har man en stickledare kan det hjälpa till att hålla reda på vilka nålar som skall ha vilka färger. När jag stickade intarsia använde jag bara ett pappersmönster och räknade, ungefär som när man syr räknade korsstygn. Man får inga flotteringar, därför är mönstert lättare att se från avigsidan än "vanlig flerfärgsstickning".

Lina sa...

http://robmcdougall.com/recentjan2013.html

apropå det där med hästtröjor ;)