onsdag, februari 17, 2010

Estnisk stickning




Jag har länge beundrat fantastiska spetsstickade sjalar. Speciellt de som är trekantiga eller halvcirkelformade där mönsterbårderna följer triangel eller cirkelformen. Detta är svårt att åstadkomma på stickmaskinen och eftersom jag inte längre kan sticka för hand kommer jag aldrig kunna sticka en vacker estnisk-spetssjal. Men vad är det som hindrar att jag beundrar vacker spetstickning i böcker? Sagt och gjort, jag fick en ingivelse och beställde boken ”The Haapsalu Sawl” från Estland. Boken var inte särskilt dyr 19 EUR, men frakten var hutlös (15 EUR), därför beställde jag en bok till; Estonian mittens all around the world (25 EUR), logiskt eller hur?
Hela denna beställning var ett rent impulsköp, jag varken tänkte eller läste särskilt noga när jag gjorde beställningen. Därför blev jag mycket förvånad när det kom en avi att jag hade ett paket som vägde 2.5 kg, att hämta (inte konstigt att frakten var dyr). Jag hade förväntat mig två häftade böcker i ett brev på max 1 kg.

Nu är jag alldeles lyrisk, det är två tjocka (inbundna) helt fantastiska böcker. Den ena innehåller över 170 vantmönster. Många mönster är klassiska och återfinns tex. i ”Gotländska stickmönster” (vilken inte är så konstigt, det är ju inte så långt emellan Gotland och Estland), medan andra mönster är helt nya för mig. Boken har både estnisk och engelsk text.

Boken The Haapsalu Sawl (en engelsk översättning av boken Haapsalu Sall) innehåller massor med underbara spetsmönster. Den är så otroligt vacker att jag bara njuter när jag bläddrar i den. Och när jag tittar ordentligt så inser jag att några av spetsmönstren är inte helt olika dom som finns i mina maskinstickningsböcker. Dessutom har jag fått lära mig att en Haapsalu sjal är fyrkantig eller rektangulär. Helt plötsligt inser jag att det inte alls är omöjligt att sticka en Estnisk spetssjal på maskin…………

1 kommentar:

Prizillas pastiller sa...

Visst är det ljuvligt när man får ta in så många vackra mönster, man blir nästan hög av skönhet!