onsdag, februari 24, 2010

Nu är jag mallig!!

Kolla in mina nya pulsvärmare!!!!!!!!!

Ja, jag ser ögonbrynen höjas. Vad är detta att vara mallig över? Det är ju bara vanlig resårstickning???

Jo, jag startade med en stor tuss grå (norsk?) fårull, så därför tycker jag det är anmärkningsvärt. Tänk att mina fumliga och kassa händer faktiskt har åstadkommit detta; egenhändigt sländspunnet garn. Ojämnt visserligen, men det är garn, inte en snodd som i det allra första spin-försöket, och garnet gick igenom stickmaskinen (med lite möda på sina ställen).

Att spinna med slända visade sig vara en utmärkt sysselsättning framför OS-tv. Min stickmaskin är placerad så att jag sitter med ryggen mot TV:n. Och trots att jag verkligen brydde min hjärna före OS-starten kunde jag inte lista ut hur jag skulle möblera om för att kunna sticka framför TV:n, därför har det varit segt på stickfronten på sistone.

Efter spinnandet, tvinnas garnet, där efter sjuder man härvan och sträcker det lite för att det skall fibrerna skall "relaxa".

Garnet hade en väldigt fin naturgrå färg, men jag var sugen på rött så jag färgad den lilla härvan med en påse Kool-Aid Tropical Punsch till en djupröd färg.

Slutligen stickade jag muddarnaKH-881, 1/1 resår, e-rap uppläggning. T6. 45 maskor 46 varv.

Det är inte utan att jag tänker på "Pelles nya kläder", även om jag fuskade och började "mitt i sagan" eftersom jag startade med kardad ull.

Detta var inte snabbt projekt, två veckors ihärdigt spinnande resulterar i 25 g garn. Det räckte nätt och jämt till ett par pulsvärmare, tur att man har smala handleder. Någon hemspunnen tröja blir det aldrig (minst 500 g garn), i varjefall inte spunnen av mig. Och föresten är OS snart slut.

****************

Uppdatering 26/2

Tack för alla snälla kommentarer. Det är roligt att man får vara mallig ibland, och nu skall jag malla mig lite till (men sedan är det slutmallat). Här kommer min andra härva, 15 g melerad mohair (tror jag). Fortfarande ojämnt både i tjocklek och "mängden snurr", men det är garn. Men vad kan man göra av 15 g garn?? Nej denna söta lilla härva skall jag nog spara som souvenir, och klappa på ibland.

6 kommentarer:

Nina sa...

Men du så snygga! Bra jobbat. Håller med om att OS är hindrande. Jag har suttit framför tvn med den bärbara och försökt fixa mönter med DesignaKnit, räknat om en stickbeskrivning till annat garn, stickat klart ett par sockor för hand och annat sådant man kan göra framför tvn. Tur att det inte är OS jämt. :-)

Sussie sa...

Du har imponerat på mig... Beundrar din ihärdighet.

Prizillas pastiller sa...

Vad kan man säga - IMPONERANDE - du ska verkligen vara riktigt mallig!

maskinstickning sa...

Läckert!! En härlig färg och vilken känsla att spinna eget garn som faktiskt blir något användbart och vackert. :)
Blir sugen på att ta fram spinnrocken och se om jag kommer ihåg hur man gjorde. Senast jag spann någonting var jag väl sisådär 12-13 år.

Soraya Marie sa...

Så fina! Gratulerar till framgången med sländan!
(försöker själv komma överrens med mina sländor utan större framgång).

April sa...

Jag tycker också att du ska vara väldigt stolt! Jättefina!