tisdag, februari 02, 2010

Proffsresår



Jag har genom åren ofta stött på påståendet att stickmaskiner i allmänhet, och Brothermaskiner i synnerhet, inte stickar bra resårer (speciellt 2 aviga, 2 räta). Eftersom jag bara har erfarenhet av en Brothermaskin kan jag inte säga om det ligger något i detta påstående eller inte. Som glad amatör har jag varit glad att jag överhuvudtaget kan sticka resårer, och stickat dem enligt instruktionsboken, och varit fullkomligt nöjd med det.

Men när jag hittade en beskrivning i MKM (Oct 2006 #105) på hur man stickar en resår på Brothermaskiner som skall efterlikna Passaps "perfekta" resårer, bestämde jag mig för att testa.


En tappert översatt beskrivning (för Brothermaskiner):

Använd ”close knit bar”, sätt svänghandtag (racking handle) till H5 och arrangera nålarna enligt diagram 1. Ändra till H4 och nu skall nålarna vara enligt diagram 2, (flytta upp en resår nål längst till vänster). Maskspänning T0 och fast garnspänning (swing lever på II ). Sticka ett zig-zak varv. Häng på kam och vikter. Sticka två cirkulära varv. Flytta extra maskan längst till vänster på resårbädden och ställ svänghandtaget på H5 (nålar enligt diagram 1). Maskstorlek T3/3 och lös garnspänning (swing lever på I ) sticka önskat antal varv. Kolla att kantnålarna stickar ordentligt. Överför maskorna till huvudbädden, vissa nålar får två maskor.


Hur blir det då? Ja, visst är den fast och snygg, men så här efter första försöket är jag ändå inte jätteimponerad, jag tycker mest att det var bökigare att göra. Överförningen blev besvärligare eftersom överföringssläden bara överförde 60% av maskorna. Men allt detta beror naturligtvis på ovana från min sida, det blir säkert bättre då jag får kläm på det hela. Naturligtvis blir resåren betydligt fastare än vanlig 2x2 resår, om det beror på att man har 25% fler maskor än ”normalt” eller på inställningarna kan jag inte avgöra. Och jag erkänner villigt att jag troligen inte är en tillräcklig ”finsmakare” för att kunna uppskatta ”proffs-resårer” till fullo. Det är mycket möjligt att denna typ av resår behåller elasticiteten bättre i det långa loppet, och att även jag inser finessen med det så småningom, men det får tiden utvisa.

5 kommentarer:

Linda sa...

Jag tycker att jag aldrig får till 2/2 resårerna snyggt. Har testat alla möjliga varianter men inget blir lika fint som handstickat. Vad gör jag för fel?

Brukar du göra efter manualen till standardresåren eller den grova bädden?

Nina sa...

Jag har stickat en hel del resår på framförallt Silver Reed och nu senast på Brothern och jag kan inte finna något fel alls på Brotherns resår. Stickade utmärkt 3x3 tycker jag. Det här sättet med 2X2 är nästan det jag har använt till mina muddar som finns på hemsidan. Hittade detta i instruktionsboken till SRP60n.
Jag skulle vilja se din 2x2 resår Linda.

Sunna sa...

Hejsan
Nu har jag lagt ditt sista hemlispaket på lådan och hoppas du blir nöjd. Jag hoppas också du är nöjd över mig som hemlisvän. Det var trevligt att möta dig och få lära sig lite om maskinstickning. Må gott
Sunna

Prizillas pastiller sa...

vojne, vojne - jag ska aldrig mer klaga på min Silver Reeds resårbädd. Den är kanon och 2x2-resåren blir verkligen riktigt snygg. Har gjort massor av plagg, tom västar med denna.
Men allt, förutom resår, man kan göra är fortfarande oprövat...
Och du är duktig som verkligen försöker!

Surtanten sa...

Det är verkligen roligt att höra att fler tycker deras maskiner stickar bra resårer, jag hade börjat undra om jag hade "helt fel smak". Jag brukar sticka 2x2 resår enligt instruktionsboken till KR-850, men gör bara två "cirkulära" varv, inte tre. Mina handstickade resårer har aldrig varit särskilt snygga för mina aviga maskor blir lite lösare än de räta, därför är det inte mycket att jämföra med. Men uppläggningskanten i handstickat tycker jag är snyggare än den man får då man gör enligt instruktionsboken på maskinen. Men om man gör en e-rap uppläggning kanske kanten blir mer lik handstickning??

Sunna; Å så roligt att du ger dig till känna. Nu fattar jag ledtråden med solen....Tusen tack för de fina paketen och jag väntar med spänning på det sista.