lördag, februari 06, 2010

Roligt i Angered del 2


Idag var det dags ”Roligt i Angered” del 2. Denna gång skulle vi spinna. Nybörjarna (tex. jag) fick börja med slända medan proffsen plockade fram sina spinnrockar. Jag hade inga förhoppningar på att bli en spinnare, och det kommer jag inte att bli heller. Mitt allra första spinnförsök ser ganska bedrövlig ut. Den ser till och med värre ut än garn-snoddarna som barnen brukade komma hem med från fritids.

Jag fick i varjefall med mig en slända och lite ull hem och i kväll gjorde jag och sonen ett nytt försök, jag matade ull och han tog hand om snurrandet. Denna gång gick det bättre, men något användbart garn kommer jag nog aldrig att få ihop, men det är kul att veta hur man skall göra, eller nästan veta i alla fall…

Garnfärgning är lite enklare, i alla fall om man inte har krav på exakta färgnyanser utan nöjer sig med det som blir. Idag färgade jag resterande 4 härvor av det (trist) ljungrosa Tete Elegant, denna gång blev de fuchsia rött. Dessutom färgade jag 1 hg tussah-silke i en tjusig blå färg, men det måste jag tyvärr färga om, för tydligen måste man knyta ”hjälpsnörerna” mycket, mycket lösare på silkegarn än på ullgarn för jag lyckades göra lite knytbatik. Färgning är kanske inte så enkelt i allafall........

Inga kommentarer: