torsdag, mars 25, 2010

Dubbla garnmaster

Ibland har jag drömmar om att göra fantastiska flerfärgade Shetlandströjor, och om man skall göra det räcker inte en 4-färgsväxlare särskilt långt. Det finns 6-färgsväxlare, men i brist på en sådan har jag monterat upp den "vanliga" (2-färgs)masten vid sidan om 4-färgsmasten. Jag gjorde det på enklaste sätt. Jag borrade ett 5 mm hål i träbordet, och karvade lite med en kniv för att få till skårorna så att masten står stadigt. Har man inget bord man kan borra i kan man göra hål i en träkloss som man försöker få fast på ett stabilt sätt. Hague säljer en hållare avsedd för detta ändamål, som skruvas fast i bordet.

Än så länge har jag bara ”testkört” på en liten provlapp, det fungerar bra men man kan inte komma ifrån att det blir väldigt trångt och rörigt……och många färger att hålla reda på……

Jag är nog inte riktigt mogen för 6 färger ännu, den det är kul att det fungerar.

2 kommentarer:

Carina sa...

Är det en brother du har??
Isåfall finns det ett hål för en garnmast till, längst ut till höger tror jag, annars till vänster.
Jag brukar ha den och ha skräpgarn i!

Surtanten sa...

Ja titta! I hörnet längst till vänster finns det ett hål. Då hade jag sluppit kånka fram borrmskinen.
Men å andra sidan skulle jag aldrigt själv kunnat räknat ut vad hålet var till, för det var knappt att garnmasten passade, det behövdes en hel del våld.
Tusen tack för tipset!