måndag, mars 15, 2010

Mer vårstädning

Jag insåg som sagt att det inte räcker att bara vädra garnerna utan jag borde även vädra grejerna i klädkammaren och garderoberna, för att motverka en framtida malinvasion. Nu är det en mycket större apparat än att vädra 35 kg garn, så det orkar jag helt enkelt inte göra. Men jag bar ut kavajer, kappor och en del andra (svårtvättade) saker som inte varit ute på längre, till exempel min Norrbottensdräkt. Den har jag ärvt av min mamma som sydde den i början på 50-talet. Jag har aldrig använt den, mamma var väldigt besviken över att jag inte hade den på min disputation, men det kändes inte som rätt klädsel för ett sådant tillfälle. Jag hade den inte heller när jag gifte mig, men det hade hon inga synpunkter på, för hon använde den inte heller då hon gifte sig. Men om jag blir bjuden på middag hos Kungen, då skall jag använda den.

Bakom Norrbottensdräkten skymtar en röd ullkjol. Jag vävde och sydde den i början på 80-talet då jag gick lanthushållsskola en termin. Den är sydd i ett stycke, med några nedsydda veck för formens skull. Jag nändes inte klippa i tyget. Den är inte heller använd.

Att ”städa” kan ha sina fördelar, i ficka på min kappa hittade jag ett par handledsvärmare som jag helt glömt bort. Jag stickade dem för 4-5 år sedan. De är stickade i svart ullgarn, filtade och dekorerade med nålfiltad (tovad) ”regnbågsull”. Ganska snygga om jag får säga det själv, synd att slarva bort dem.

3 kommentarer:

Knittermarie sa...

Spännande muddar! Inte heller är du i direkt avsaknad av garn :)
Borde vädra lite garn jag med....till helgen...kanske.
Ha en skön vårvecka!

Prizillas pastiller sa...

Urläckra. Ja man kan verkligen göra fynd när man hämtar ut garderoberna!
Och det kan löna sig. Upptäckte att det faktiskt går djur i ullgarnerna (!) och när man har obegagnade koner är det lätt att bli förb..d när tråden går rakt av i stickningen,,,

Surtanten sa...

Nej, nog har jag garn alltid, men trots det känns det som att man aldrig har rätt garn när man skall börja ett projekt, mycket märkligt.

Säger bara en sak, usch för kryp .....nu skall jag sy lavendelpåsar....