måndag, mars 08, 2010

"Hundtröjan" klar



Sonens tröja med hundbårder är äntligen klar men det har gått segt. Detta är första gången jag gör raglanärm. Det var lite knepigt, tycker jag. Det var svårt att få en känsla för formen innan man sytt ihop alla delar. Min plan var att göra cut and sew, eftersom jag tycket det var svårt att forma halsringningen (speciellt på ärmdelarna). Men när jag sytt ihop alla delar var halsringningen jättestor och det fanns nästan inget att klippa bort. Jag var väldigt tveksam huruvida detta skulle bli bra, men jag försökte rädda det hela genom att göra en bred halskant. Jag tycker jag lyckades ganska bra, sonen får prova den när han kommer hem.

Däremot tycket jag inte att ”proffsresåren” är särskilt elastisk, tät och fin, javisst, men inte mer elastiska än vanlig 2x2 resår.

Nu skall jag bara sy in min "lable".

8 kommentarer:

maskinstickning sa...

Den blev jättefin, sonen kommer säkert bli glad!!
Jag önskar att jag hade tålamodet att sticka sådana plagg. Men bara jag tänker på provlappar och räkna ut mönster så hittar jag på något annat att göra istället.

Nina sa...

Så fin den blev! Är hundmönstret av hon Jo någonting från England? Väldigt fint!

Knittermarie sa...

Snyggt mönster och jättefin hals!
Ja...resårer är ju ett kapitel för sig, ibland bättre att göra efteråt.
Gissar att sonen blev riktigt glad.
Fiiiiin!

Surtanten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Surtanten sa...

Japp, mönster på hunden har Jo Newton gjort och jag har tagit det från MKM (Machine Knitting Monthly)
Hon gör väldigt "kuliga" hålkortsmönster. Funderar på att sticka en tröja med traktorbård till min bror.
Sonen blev nöjd och har tröjan i skolan idag, även om den är två nummer för stor. Den var mjuk och skön tyckte han, den är stickad i mitt favoritgarn, lammull från Ankis Design.
Och raglan, är kanske inte så svårt som det kändes från början.

Prizillas pastiller sa...

Urläcker! Men helt annorlunda hundtröja än dom jag gjort till jyckarna:))

Nina sa...

Du har något att hämta på min blogg! Kram

Sunna sa...

Vilken fantastisk tröja