lördag, mars 13, 2010

Vårstädning

Dagens vackra vårvinterväder inspirerar till och men mig till att städa, och det vill inte säga lite. Jag har idag vädrat mitt garnförråd, nästan alla 35 kg. Många av garnerna har legat nerpackat i flera år nu, och jag är rädd att det skall komma mal i det. Speciellt sedan jag började ta hem obearbetad ull. De flesta garnerna hoppas jag är antimal-behandlade, men jag vet faktiskt inte om det är så, dessutom har jag en del otvättade ullgarner också. Jag kan inte tänka mig något värre än att det börjar ”krypa” i garnet och jag måste slänga det!!

Så jag har fått rådet att garnerna skall vädras ibland, precis som man gjorde med sina kläder förr i tiden. Sagt och gjort, ut med alltihop i friska luften (var tvungen att begära bärhjälp av maken (han konstaterade ”du har himla mycke garn”)), packa upp och sortera och passade även på att damma och vädra kartongerna och städa stickplatsen. Jag dammsuger runt stickmaskinen flera gånger i veckan, men jösses vilka dammråttor jag hittade idag nu när jag kunde komma åt överallt. Men nu är min stickplats ren och fin (och bara resten av huset kvar).

Men det var en del jobb med detta och jag vill inte göra det för ofta, jag undrar nu om ni har tips på var man kan hitta något förebyggande malmedel att lägga i kartongerna, för att förhindra att eventuella odjur skall flytta in i framtiden?

Är det någon som har erfarenhet av mal? Hur stor är risken att man skall få malinvasion egentligen?

7 kommentarer:

Carolina sa...

Har ingen erfarenhet av mal i garn, men även torkad lavendel sägs förebygga pälsänger och mal. Lavendel luktar ju dessutom gott ;)

Nina sa...

Det där borde jag också göra! Och sedan plocka in i lite mer ordning än vad det är nu. Men det får vänta tills det smält undan lite mer. Vi har lite för mycket snö på uteplatesen forfarande.

Jag har hittils sluppit mal. Jag har några ringar av cederträ (tror jag) som jag stoppat i fickorna och hängt på galgar till en del undanhängda plagg.

April sa...

Vilka fina färger. När jag tar hem okända fynd så lägger jag dem i frysen ett par dygn. Mammas handspunna garn får också en tur till frysen då och då. Nä, ohyra vore verkligen inte roligt. Skulle kanske gå på jakt efter lite lavendel eller cederträ också.

Anna sa...

Hej!
Har läst om en stackars tjej som fick mal i sina garner.. hennes blogg heter "ilsefin bloggar" om jag inte minns fel. Där kan du nog hitta hela historien. Tror att hon körde lavendel och cederträ (?)

Jag borde också vädra och städa! Det gäller att utnyttja kyla till mer än att frosta av frysen!
Lycka till!

Surtanten sa...

Oj, nu har jag insett att det inte bara är mal jag skall vara rädd för, utan även pälsängrar. Och jag kan inte sitta och vara mallig över att jag vädrat mina garner, nej klädkammaren och alla garderober borde också vädras och städas. Suck, jag orkar inte!!
Men en ljuspunkt är ju att jag aldrig sett något (förutom damm) i garderoberna och att jag alltid tvättar saker noga innan jag hänger in något i klädkammare och garderober. Men det funkar ju inte med kavajer och dyligt....jag kanske skulle vädra dom......och köpa lavendel....och cederträ.....och naftalen......och......
Jag vill aldrig, aldrig se en mal eller pälsärnger!! (Och inte mjölbaggar och huvudlöss heller)
Usch, håller nog på att få ohyre-fobi.

englundskan sa...

Ja och så har vi ju de små vägglössen som lär vara på frammarsch.... Brrr.

Surtanten sa...

Usch, vägglöss också!
Det var bättre på den gamla goda tiden...70-talet...då behövde man inte vara rädd för löss