onsdag, april 28, 2010

Ylletröja klar


Nu kan jag äntligen bocka av en viktig post på ”att göra”-listan. En 50-års present-tröja är klar.

En helmönstrad Shetlands-tröja i 4 ply ull/silke garn. Otroligt varm. Födelsedagen är i mitten av juli och det kommer nog kännas lite fånigt att överlämna en tjock ylletröja, men man kan ju hoppas att det regnar just den dagen. Jag tror att den trots det kommer att uppskattas, han är mycket väluppfostrad och någon extra tag av detta slag är inte nödvändig. Och jag blir inte ett dugg stött om han inte genast provar tröjan eller har på den resten av dagen, bara han uttrycker viss uppskattning verbalt.


Mönstret kommer från boken Traditional Fair Isle Pattern och tröjan är inspirerad av en kofta i boken, jag fick dock modifiera hålkortsmönstret lite för att passa in det på 24m. Mönstret blev lite rumphugget av modifieringen men jag är mycket nöjd trots allt. Det ger långa flotteringar på sina ställen (11 maskor), vilket inte är så bra. På bakstycket lät jag dom vara, men på ärmarna var jag noggrann med att fästa upp flotteringarna för att undvika att fingrarna fastnar i dem.


Men det gick inte att sticka denna tröja utan vissa små vedermödor; Bakstycket fick jag börja om på 4 ggr, 1:a försöket hade jag stickat upp till ärmhålen då jag upptäckte att jag har fel maskspänning. 2:a försöket när jag är färdig med resåren upptäcker jag att det blivit fel i uppläggningen. 3:e försöket efter 3-4 cm mönsterstickning går garnet av och jag tappar alla svarta maskor (lättast att börja om), 4:e försöket felfritt. Framstycket felfritt på första försöket :0). Första ärmen; allt går bra tills det är en cm kvar och jag skall byta till enfärgat. Missar ställa om släden och jag tappar ett tiotal maskor. Plockar upp och repar upp två varv, och ställer släden på (Part/part) för att inte sticka utan bara välja rätt nålar för mönstret. Är lite osäker på om det skall funka, och skjuter släden försiktigt förbi de första nålarna. Det fungerar, och jag drar släden förbi alla nålar. Då visar det sig att jag tappat alla maskor utom de 20 första Jag vet inte riktigt varför detta hände, men troligen berodde det på att jag inte skjutit in nålarna ordentligt (SUCK). Eftersom jag avskyr att plocka maskor, övervägde jag att repa upp allt och börja om från början, men slutligen bestämde mig trots allt för att plocka upp maskorna, ärmen var ju nästan klar. Så jag plockar allt och repar upp två varv till, men naturligtvis tappar jag bort mig i mönsterstickningen, men jag har bestämt mig för att mönsterfelet inte syns. Sista ärmen gick bra, men halsringningen blev kanske aningen liten. Men käre sonens huvud går igenom utan problem, han har ett stort huvud och får därför agera måttstock.


Nu skall den bara tvättas så att spinnoljan försvinner och förhoppningsvis krympa till sin rätta storlek, annars får han en lååång tröja. Men jag tycker den ser riktigt stilig ut, men det var lite dystert att sticka grått och svart, nu behöver jag göra något färgglatt.

8 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

...ska verkligen anstränga mig att inte dra på munnen, men det är så ooooooooooerhööööööört härligt att det finns fler som har det lika bökigt med stickningarna innan det är fulländade. Tröjorna alltså. Men vad den är snygggg. Kram

Sussie sa...

Håller med förre talaren :o)
Du är alltså inte ensam om allt besvär. Slutresultatet blev super-snyggt. Jag hade blivit vansinnigt glad över en sådan present oavsett när på året jag hade fått den.

Knittermarie sa...

Ursnygg! ...och visst är det ofta lättare att repa upp, det har vi väl alla råkat ut för :)
Nu önskar jag något färgglatt till Dig själv!

Surtanten sa...

För några veckor sedan skrev en nybliven maskinstickare ett "inlägg" på maskinstickningsslistan frågade varför stickningen plötsligt ramlat av maskinen. Hon fick flera goda råd och någon välkomnade henne till maskinstickningen underbara värld.
I och för sig var det kanske ett allmänt välkomnande till en "nykomling", men att få stickningen i knäet, lite då och då, det hör väl liksom till maskinstickningens underbara värld.
Men jag blir lite less, när jag gör om samma misstag flera gånger efter varandra.......

Sussie sa...

Jag sitter och småfnissar över alla gånger det åkt av och ner i golvet med en hög smäll, jag blir lika förvånad och förbannad varenda gång. Men vissa arbeten går det lite troll i. Dvs en massa "löjliga" småfel upprepas.
Det är då tålamodet prövas :o)

maskinstickning sa...

Tröjan blev jättefin och om inte mottagaren uppskattar den så är han inte värd den!!! Jag log stort och igenkännade (inte skadeglatt)när jag läste om dina missöden. Sedan fnissade jag åt kommentarerna, för precis så är det ju. När man tror att man har läget under kontroll, DÅ SKER DET som inte ska hända!!!

Carina sa...

Haha, jag håller också med, när man tror man har koll på ALLT så tjoff så ligger det på golvet.

Nina sa...

Tröjan blev supersnygg! Det är alltid kul att höra att man inte är ensam om alla misstag. Jag är mästare i att glömma ställa om släden....