torsdag, maj 13, 2010

En Mössa


Jag har inte stickat något på senaste tiden, maskinen har helt enkelt fått stå och skämmas över sitt uppförande på senaste tiden. Innan detta strul startade så gjordes en mössa till sonen, som tappat bort sin favo-mössa. Sonen önskade sig en mössa med häng a la Ulrik. En sådan hade nog varit enkel att göra i grovt garn men stickor eller virknål, men hur gör man en sådan på stickmaskin??


Det fick bli räta och aviga varv med KG-släden 3+3 varv. Jag gjorde ungefär så här;

Akrylgarn i okänd tjocklek 2-trådar. Lägg upp 165 m . KG-släde T 3.1 resår 1x1 sticka 55 varv. Slätstickning 5 varv. 1 avigt varv T6 (vikkant) slätstickning T3.1 i 9 varv. Mönster stickning 3 räta varv+3 aviga T6 i 110 varv. Lyft över varannan maska sticka 10 varv T3. (minska ev maskor ytterligare en gång) drag ihop och sy ihop mössan.


Resultatet, blev ganska bra på första försöket. Det vill säga storleken blev utmärkt, men om man vill ha häng får man allt dra i den. Sonen tycker dock att den är cool.

4 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

Snygge - ser ju ut som dom här hängmössorna ungarna ska ha nu. Men är det inte varmt för mössa nu? Äsch, jag glömmer hela tiden att dom har mössor även när det är 35 gr i skuggan...

Nina sa...

Snygg mössa! Ibland blir det riktigt bra när man jobbar "på känn"

Surtanten: min son hävdar att mössa är bra sommar som vinter. Vintern värmer den. Sommaren stoppar man huvud med mössa i en vattentunna och då kyler den. :-)

Surtanten sa...

Ja, är det inte konstigt vad modet ändras. På min tid skulle man gå barhuvad även när det var -20 C. Men det fick jag naturligtvis inte för mamma, så det gällde att smussla undan mössan när man kom till skolan.
Men då är väl ändå detta mössmode lite sundare, även om sonen blir lite förvånad över att han måste ta av mössan vid matbordet.

Nina sa...

Hihi, ja, tänk vad saker och ting kan ändra sig. Jag smög också runt med mössan i skolväskan. :-)