måndag, maj 10, 2010

En turkos dag i Angered

I lördags var det dax för sista gången av Roligt i Angrered, (hoppas på fortsättning nästa säsongen). Jag färgade garn i vanlig ordning. Längst till vänster kan man se en härva Brage-ullgarn (Borgs vävgarner), ett av mina favoritgarner. Ett rustikt ullgarn (i.e. lite strävt) som filtar jättebra och passar utmärkt i (standard) stickmaskinen. (Jag borde få provision av Borgs så som jag puffar för detta garn). Denna härva färgades genom att hälla på färglösning i olika nyanser och rulla in härvan i plastfilm och micra.
Nummer två (t.v.) är en härva ljusblått 2-trådigt Morjärvsgarn som vandrat fram och tillbaka till Angered några gånger nu utan att bli uppmärksammad. Dax att färga den nu. Planen var att färga ena halvan av härvan mörkblå för att senare kunna sticka randiga strumpor. Jag lade ner ena änden av härvan i en kastrull (andra änden hängde utanför) med blått färgbad och lät den stå och sjuda ett tag. Tyvärr tänkte jag inte på kappillärkrafterna som får vätskan att krypa upp för garnet och efter ett tag hade jag en stor pöl av färgbadet på kokplattan och bordet. Men, men halva härvan blev ganska snyggt färgad om än lite ojämt och några mörkblå fläckar på den ljusa halvan får man ta som extra bonus. De två härvorna längst till höger köpte jag av Ingrid, efter en del grubblande bestämde jag mig för att färga dessa milt aqua-gröna. Så dom fick ligga och sjuda i en kastull. När det var klart hade jag två vita härvor med några gröna fläckar :-(.....Gör om....så ett nytt försök att göra dom jämt turkosblå. Inte heller detta lyckades, men dom blev i varjefall snyggt flamfärgade i turkost. Jag inser att jag har en hel det kvar att lära om garnfärgning, eller så skall jag kanske nöja mig med att bli expert på flamfärgning......
Slutligen vill jag bara påpeka att jag gillar många andra färger också, inte bara blå-turkost......

Jag fick även testa en ny, fin, jättelyxig kardmaskin, men efter två minuter hade jag återigen insett att jag inte gillar ullberedning. Färdiga kardband är en underbar uppfinning.

3 kommentarer:

maskinstickning sa...

Härliga färger!!! Det kommer säkert att bli något fint i framtiden :)

Ingrid sa...

Eeehumpfff - om jag skall vara ärlig - såå lyxig var inte den kardmaskinen. Hihi!!

Surtanten sa...

Jaså, var det inte kardmaskin de lux?
Ja men då finns det kanske hopp för mig med ullberedning, jag kanske skulle gilla det i en superlyx version ;0)