torsdag, maj 20, 2010

Bakslag i sommarstickningarna


Jag jobbar på mina sommarstickningar. Min plan var att KG-släden skulle sticka fantastiska silketröjor till mig medan jag satt ute i solen och hade det mysigt (och spann). Men det har inte gått riktigt enligt planerna, dels har det varit kallt och blåsigt (fram till för några dagar sedan) och dels så lyckas jag inte med mina stickningar. Just nu jobbar jag på en variant av Årringer toppen. Den stickas i Silke soft garn som jag fått av Knittermarie tillsammans med ett egenhändigt färgat garn i Tussah-silke.

Tidigare har jag stickat ett linne i två trådar Tussha, detta linne väger 105 gram, alltså trodde jag i min enfald att knappt 150 gram garn skulle räcka till en top med holkärm. På bilden ovan ser ni bakstycket på min blivande top. Detta bakstycke (som inte ens är färdigt väger 90 gram och har förbrukat ungefär 2/3 av det tillgängliga garnet. Detta kommer alltså inte att gå, och därför har jag tagit av den av stickmaskinen. Bara att repa upp och börja om med en annan modell som drar mindre garn. Dessutom måste jag inse att riktigt så här smal om midjan är jag inte :-( den måste bli något bredare nertill.

Men håll med om att garnet är snyggt. Om det inte varit för att jag så gärna ville ha en sommartop i detta garn så hade jag gett stickmaskinen sommarsemester för länge sedan

Uppdatering (efter att ha hämtat posten)

Tack snälla Prizilla för kort och en UP (UppmuntransPresent), de sötaste små blomfröer, ja eller rättare sagt frö till de sötaste små blommor.

4 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

jaa du vännen, ibland är det definitivt lättare att hålla sig för skratt.
Å andra sidan lär det ju förlänga livet påstår vissa...

Surtanten sa...

Jag råkar ut för sådana här perioder ibland då allt man tar i går sönder (gällde främst apparater på jobbet) eller allt man försöker göra "skiter sig". Men det är bara att vänta på att "skit"-perioden går över. Och lite spännande kan det vara, på vilket sätt skall det skita sig nästa gång?

Knittermarie sa...

Äsch..ibland är det ben berömda klacksparken som gäller.
-----------
Talang? Envis & nyfiken are my middle names :)
Tack, du är så vänlig!

mellansystern sa...

Oj vad trevlig läsning, jag har alltid velat kunna sticka på en stickmaskin, men jag har fått en annan gåva,att kunna väva. Skulle jag möjligen kunna få lägga till en en länk av din blogg till min?

MVH Barbro (mellansystern)