tisdag, maj 18, 2010

Ytterligare en bok


Det finns en maskinstickningsbok som jag lovat mig själv att inte köpa, Hand Manipulated Stitches for Machine Knitting av Susan Guagliumi. Dels för att den varit väldigt dyr och dessutom vet jag att jag aldrig kommer att göra särskilt mycket manuella tekniker, jag är för lat och otålig för detta.

Men efter att ha stickat dotterns kortärmade kofta funderade jag på att göra matchande handledsvärmare av garnet som var kvar, och då kunde det ju vara kul med någon lite fläta eller så. Samtidigt som jag började fundera i dessa banor såg jag att boken kommit ut i en ny upplaga, dessutom har hon gjort en ny bok. Ja, ja det ena ledde till det andra, och så gick det som det gick; Nu står jag här med ännu en bok……..

Ja, men det blev andå bara en, och blev en begagnad (älsta upplagan), eftersom begagnat priset sjunkit en hel del nu när den finns i ny upplaga.


Det är en jättebra bok, jag är riktigt nöjd. Man kan ju hitta beskrivningar på hur man gör flätor m.m. lite här och var, men det är väldigt praktiskt att ha det samlat i en ”uppslagsbok”. Men innan jag ens börjar fundera över att skaffa hennes nyaste bok får jag allt lov att producera lite ”handarbete”, men jag får väl börja med ett par handledsvärmare, någon gång, kanske, senare.....

4 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

jamen det lät ju kul. Men jag är likadan, ska det stickas så blir det med maskin. Har alltid ett TV-jobb till hands, men känner att händer och axlar märker om det blir för mycket. Och inte sitter jag vid någon maskin alls när det är sol och 20 gr varmt. Just nu vidunderligt härligt.
Apropå böcker, köpte Susanne Bröggers senaste "Slöjan". Jag måste ha fått hjärnsläpp totalt. Den är första klassens blaj. Måste ha gjort en felbeställning. Erotik i sagoform som aldrig tar slut liksom. Men nu kan man inte skicka tillbaka det som beställdes i början april. Kanske kan ge den i present till nån man inte gillar:))

Nina sa...

Hm, jag har första upplagan av den boken och den är röd? Nåja, det är en bra bok även om jag inte är så mycket för att göra för mycket "för hand" Men den förklarar en hel del annat rätt bra. Jag tror att jag kommer att skaffa den nya boken med tiden. Så gott om nya maskinstickningsböcker är det ju inte...

Surtanten sa...

Ja, egentligen har jag ingen större koll på upplagorna av denna bok. Men min är från 1990 och därmed tillhör den en av de "nyare" maskinstickningsböckerna jag har, de flesta är från 80-talet.

rett og vrang sa...

Jeg gikk et studie sist vinter med handmanipulerte teknikker som et tema. Det VAR spennende! :-))) Denne boka skal jeg kjøpe når jeg får feriepenger!
Synnøve