torsdag, juni 03, 2010

Äntligen



Jag säger bara en sak ÄNTLIGEN, äntligen är mitt linne i silke klart. Stickad med KG-släde, upprepat, jag vet inte hur många gånger………….men så jag har ju gnällt en hel del om det också.

Hålkortsmönstret kommer från Brother boken ” The Automatic Knitting Carriage” mönster #46 (jag köpte en CD med 6 Brother mönsterböcker för knappt en hundring på E-bay).

Linnet är stickat i en tråd Tussah-silke (från Borgs vävgarner) som jag färgat själv, och en tråd Silke Soft (från Stäkets Hantverk)(som jag fått av KnitterMarie i RAK present). Haken var att jag bara hade ca 90 gram (ca 850 m) av det egenfärgade Tussah-silk garnet och det var den begränsande faktorn (Silke Soft garnet kunde jag ju beställa mer av). Försöket att göra en Årringevariant har jag redan skrivit om, det drog alldeles för mycket garn. Att göra ett ”vanligt linne” gick bättre, men det var på håret. När jag hade tre varv kvar på sista axeln (på framstycket) tog garnet slut. Jag måste säga att jag var himla nervös när jag stickade framstycket, jag trodde i det längsta att jag måste repa upp (det redan klara) bakstycket och göra det mer urringat för att spara garn. Men eftersom det bara var tre varv kvar då garnet tog slut, stickades dessa återstående varv och hals- och ärmkanter i 2-trådar Silke soft. Det är en liten nyansskillnad på garnerna eftersom jag vid min färgning duttade i både lite turkost och en liten skvätt grönt i det blåa färgbadet.

Men har jag bestämt mig för att en liten färgavikelse på banden, det kan man leva med, men hade garnet tagit slut på halva axeln hade det sett mycket fånigt ut. Men denna gång hade jag TUR.

Silke soft är ett underbart garn, och om ni skall lyxa till det i sommar så rekommenderar jag verkligen detta garn. Nu när jag har fotat och bloggat om linnet, nu skall jag prova det……..håll tummarna för att det ser lika snyggt ut på mig som på galgen ;-)

Jag har dammsugit och städat maskinen. Dragit ut tryckstången (måste verkligen bytas) och lagt över skynket. Men jag är inte riktigt säker på att maskinen får semester ännu, det beror på vädret. Men mitt andra silke projekt med KG-släden har jag lagt på is för tillfället, jag skulle behöva en Anti-loop för att undvika garntrassel med det tunna garnet. Så den stora frågan är därför; vad skall jag sticka härnäst? Kanske strumpor eller vantar av allt mitt egenfärgade yllegarn, eller kanske rent av det egenspunna garnet (hoppas att det går igenom maskinen). Jag känner mig nästa lite sugen på strumpor, och då skall man kanske passa på.

5 kommentarer:

Soraya Marie sa...

Fantastiskt snyggt! Blir verkligen glad att du nästan fick som du ville :) Härligt! Må du trivas i linnet under alla sköna sommardagar framöver.

Nina sa...

Så fint linne du kommer att gå runt med i sommar. Ibland har man tur med garnet. Det är superirriterande när det inte räcker.

maskinstickning sa...

Tjusigt!!!
Sån tur att du lyckades få ihop det med garnet till sist :)
Trägen vinner ;)

Prizillas pastiller sa...

åh vännen, vilket snyggt linne! Jag är full av beundran över dina kunskaper, idérikedom och finurlighet. Nu får du ikläda dig det vackra linnet och blogga in bilden... Kramis

Surtanten sa...

Jag kan berätta att linnet sitter som gjutet....utan att framhäva valkarna. Jag tror att det är ytmönstret som hjäpler till, slätstickad silke har annars en tensens att framhäva det man vill dölja.
Så in med magen och ut med bröstet, och jag är supersnygg....
Men ni får tro mig på mitt ord, för någon bild blir det inte ;-)