måndag, juni 21, 2010

Redo för vintern

Nu är jag snart redo för vintern, med ett par nya vantar. Dessa är rundstickade och har en tumkil som ni ser. Beskrivningen har jag fått av en dam på Ravelry, jag har också fått tillåtelse att dela med mig av beskrivningen om någon är intresserad (den är på engelska). Maila mig om ni vill ha den, den får inte användas för kommersiellt bruk, alltså beskrivningen får inte säljas men stickade vantar är nog helt OK att sälja. Nu har jag inte gjort exakt efter beskrivningen, men den var till stor hjälp för att tex sticka tumkilen, och för att veta hur många maskor och varv jag skulle sticka.

Ni kanske känner igen garnet, det är mitt handspunna garn som jag skröt om för några veckor sedan. Det fungerade utmärkt i stickmaskinen, trots att det är lite ojämt. Nu har jag drygt 30 gram kvar av garnet. Det räcker till en vante till, ifall jag skulle tappa den ena.

Men åter igen, så är jag inte helt nöjd med hur den tjusiga härvan blir i ”stickat tillstånd”, det blir lite för spräckligt för min smak. Men om man spinner flerfärgad ull så blir det så när man tvinnar. Det här ”problemet” kan man lösa genom att spinna först och färga efteråt (men det är roligt att spinna vackra färger), spinna enfärgat (OK lösning kanske) eller att tvinna med Navajo plying. Det sista ger ett tretrådigt garn där man i stort sett virkar stora luftmaskor med handen av ett entrådigt garn som man tvinnar ihop. Jag skall testa detta någon gång, men jag är rädd att det kräver en hel del spretande med fingrarna och därför inte är kompatibelt med mina händer. Tvivlar också att man kan ha handortoser när man gör detta, garnet lär trassla in sig. Nej jag tror att lösningen måste bli att jag hittar någon som kan hjälpa mig gör detta. Eller lära upp dottern, för än så länge fungerar hennes händer helt OK.

Jag ber om ursäkt att jag tjatar så mycket om mina skruttiga händer, men det är otroligt frustrerade när handförmågan avtar, man använder ju dock händerna till det mesta.

2 kommentarer:

Knittermarie sa...

Men vilken lyckokänsla - egenspunnet garn och färdiga vantar! All from scratch...
Flerfärgade fibrer är ofta vackra i sig, men det här garnet är ju läckert även om du inte är 110% nöjd!

maskinstickning sa...

De är jättefina!!
Jag förstår att det är frustrerande att känna att händerna inte vill vara med på allt som du vill göra. Jag har fibromyalgi och vissa dagar vill jag bara gå och lägga mig igen (när jag känner att kroppen inte vill som jag vill). Det är trist, men man får försöka acceptera läget!
Kram från Skåne