lördag, augusti 14, 2010

Anti-loop

Nu har jag skaffat mig en Anti-loop som jag funderade över tidigare. Ca 85 kr (inklusive frakt) på e-bay, vilket är ungefär hälften mot vad den skulle kostat om jag köpt från Hague. Så jag är nöjd med själva köpet, men jag har inte testat den ännu så jag vet inte om jag är nöjd med själva mojängen. Anledningen till att jag ville ha en Anti-loop är denna, då jag i våras försökte stickade en silke tröja av flera trådar med KG-släden trasslade garnet ofta ihop sig. Garnet var från ett gammalt UFO och ihopnystat med två trådar. Det bildades många loopar vid stickningen, ibland gick dom igenom maskinen vilket resulterade i ”loopar” i stickningen och ibland trasslade looparna in sig i garnmasten.KG-släden är en automatisk släde med motor som kan tuffa på och sticka på egen hand. Den har en säkerhetsspärr, en liten arm uppe på garnmasten som vilar på garnet. Går garnet av eller tar slut trillar armen ner och strömmen bryts så att släden stannar. Och denna säkerhetsspärr fungerar utmärkt allt som oftast. Men om man har ett lite starkare garn som trasslar in sig i masten men inte går av så lätt då blir det problem. För när garnet blir riktigt hårt spänt trycks säkerhetsarmen upp och kilas fast. När garnet slutligen går av trillar inte säkerhetsarmen ner och släden fortsätter att tuffa på, utan garn vilket resulterar i detta.

Jag hoppas att Anti-loopen skall göra underverk och att jag aldrig mer skall ha bekymmer då jag stickar med flera tunna trådar, är det att begära för mycket???????

Inga kommentarer: