söndag, augusti 22, 2010

Efterlysning: Sticklust

Det är segt att komma i gång med stickningen igen, det är väl inte tillräckligt ”höstigt” ute ännu. Jag har två oavslutade projekt som jag skulle kunna ta itu med, silke tröjan och vantar, men jag har liksom ingen lust.

Men vad är det då jag gillar allra bäst att sticka, jo flerfärgade tröjor, det brukar vara ett säkert kort för att skapa sticklust.

Och varför inte testa garnet jag köpte av Kicki, ett tunt ullgarn…..det 80-tals mintgröna skulle dottern gilla, 80-talet är ju på väg tillbaka, med thights och stora tröjor.

En provlapp har jag fått ihop.. Mönstret heter "Lace fabric" och är gjort av Iris Bishop, återfinns i boken/häftet Inspirations through the ages. Jag gillar verkligen hennes mönster dom är mer livfulla än ”vanliga” mönster från tex Brothers hålkortsböcker. Jag antar att det beror på att hennes mönster inte alltid är super symmetriska, ena blomman eller rankan är inte exakt lik den andra, men det är väl just det som skiljer en konstnär från oss vanliga dödliga.

Frågan är nu bara skall jag starta med en resårkant, en fållkant eller kanske någon mer avancerat? Det tål att fundera på……..

3 kommentarer:

Knittermarie sa...

Supersnyggt! Iris har otaliga fina mönster och kul låta sig inspireras. Sedan en tid har jag höj- & sänkbart bord till maskinen och det är så skönt...även att stå och sticka. Hoppas komma igång i mitten på veckan...efter alla måsten.
Lev väl!

Knittermarie sa...

Svar på din kommentar:
Ja...det borde väl gå. Du har väl spetssläde, eller? Annars får du beväpna dig med tålamod och flytta för hand. Men visst går det...med lite modifiering.
Är du "sjalmänniska"?

Surtanten sa...

Är jag en sjalmänniska? Båda ja och nej. Jag använder sjal (gillar inte att frysa om nacken), jag beundrar vackra sjalar och drömmer om att sticka en vackra spetssjalar. Men nej, jag är ingen sjalstickare jag är en tröjstickare. Redan på min handstickningstid stickade jag mest tröjor. Har stickat två spetssjalar på maskin, varma, sköna funktionella men inte vackra. Har även några misslyckade försök på mitt samvete.
Men jag fortsätter att drömma, och spanar efter vackra spetsmönster som är snygga på tvären..
Under tiden stickar jag tröjor :-)