söndag, augusti 08, 2010

ABZ


Har man varit på ”lyxsemester” så är det otroligt segt att komma igång igen. De flesta slängs in i den hårda verkligheten och tvingas starta igång ”maskineriet” i och med att jobbet startar igen. Men jag som går hemma och dräller kan liksom bara fortsätta i semesterlunken, så det har varken blivit något bloggat eller stickat sedan jag kom hem. Tvärt om så har jag känt mig trött och sliten efter semestern trots att den var så lugn och stillsam. Men om två veckor börjar barnen skola och då får vi se om det är vila eller sticka som jag skall göra.


Men jag har fått en ny maskinstickningsbok, Mary Anne Ogers ABZ-bok (Alter it, Button it, Zip it). Vid Knitwords nedläggning kunde man få gamla Knitwords nummer, eller hennes böcker som ersättning för innestående prenumerationsavgifter. Och det var ju väldigt bra, för efter vad jag förstår brukar vanligen pengarna bara ”försvinna” vid sådana här tillfällen.

Jag hade 28 CAD innestående och det räcket exakt till ovanstående bok (som jag ändå hade funderat på att köpa eftersom jag har flera av hennes andra böcker).

Boken eller häftet är på ca 30 sidor och ca hälften av sidorna handlar om knapphål (24 olika varianter). Några sidor handlar och hur man fixar blixtlås och resterande handlar om ändringar och cut and sew. Sektionen med ändringar känns inte så aktuell eftersom det mest handlar och att göra plagg kortare. Med min långa rygg är det sällan mina plagg är för långa, nej oftast handlar det om att kläderna behöver vara längre.

Kort sagt, så här efter första genombläddringen är jag inte så jätteimponerad, inte ens av 24 olika knapphål för jag undrat hur många jag kommer att använda. Men å andra sidan är det ju praktiskt att ha allt samlat i ett häfte och kanske kommer jag en dag finna att det är ovärderligt, kanske………

Inga kommentarer: