måndag, augusti 30, 2010

Höst ??


Förra söndagen efterlyste jag sticklust och höst, och det var väl dumt, för önskan om höst blev genast uppfylld, redan dagen efter drog första höststormen in. Nu triggar inte regn och storm vare sig höstlycka eller sticklust hos mig, men idag har det varit en underbar höstig dag, soligt, härligt och frisk luft (och inte en gnutta regn ( än så länge)).

Jag frös faktiskt när jag vaknade i morse.....Och se genast började stickinspirationen spira. Kanske skulle man sticka något sådan här till vintern, i 4 ply ull/silkegarn. En tjock och gosig väst till en frusen tant, som kanske kan få vara lite modern denna vinter.


Plockade lite i sommarens garninköp idag. När jag var ”hemma” i Haparanda i somras, gjorde jag en sväng övert till Torneå och köpte lite Novita garn. Nalle och 7 Veljestä, det senare testade jag före semestern och blev väldigt förtjust i (för att vara ett sockgarn alltså). Men 7 Veljestä är lite i tjockaste laget för standardmaskinen så jag fick tipset att testa Nalle garn. Jag satsade både på enfärgat och randigt garn. De randiga heter raita (rand), puolukka (lingon) och sinikello (blåklocka) men de stackars enfärgade garnerna har inte fått några speciella namn.

Tänk att det blev fler nystan än jag hade tänkt….Och inte för än idag insåg jag att alla gick i blått och rött.

4 kommentarer:

Sussie sa...

Tycker du ska satsa på en varm trendig väst till dig själv! Den var snygg, och passar till mycket. Jag har hittat 7-brödersgarnerna i Ystad och älskar dom....Fast mina färger blir alltid lila/ljung färgade.....Önskar att alla höstdagarna blir som dessa med hög luft men sol......Må så gott.

maskinstickning sa...

Härliga garner!! Konstigt att det ALLTID blir mer garn än vad man har tänkt från början :)

Knittermarie sa...

Klart du ska ha en väst! Det är bra garn som jag stickat mycket av.
Snälla, låt det bli en mysig september.... om du snackar med vädrets makter, menar jag :)

Surtanten sa...

Ja, det är alltid svårt att hålla sig i skinnet då man köper garn. Och så det kostade dom bara 3.50-5.50 .... (som visst skulle multipliceras med 10).
Ja, men det blev ju ända bara nio nystan...