torsdag, september 23, 2010

Blomtröja äntligen klar


Så var äntligen dotterns nya blomtröjan klar. Men den gav inte alls någon sticklust, den var inte ett dugg kul att sticka. Jag undrar varför? Den är ju snygg, med fint mönster och fina färger. Kan det bero på att jag stickade den väldigt tunt, 2 trådar av 28/2? Eller för att det förmodligen är ett superwash garn, det heter ”Sport” och krymper inte i tvätten (men det filtar lite då jag gnuggar det med tvål och varmt vatten, så jag är inte helt säker). Kort sagt är tröjan kanske inte tillräckligt tjock och ullig för att trigga mina ylle-gener.

Eller är det så att det inte går att tvinga fram sticklust (inte ens med en fin tröja) utan man måste vänta in ”inspirationen”. Men nu närmar sig julen och jag har tänkt sticka två västar, en kofta och en tröja innan dess, och eftersom jag är ungefär 1/100 (en hundradel) så produktiv som Sussie så gäller det att starta i tid, och då har jag inte tid att vänta på ”inspiration”.

Jag skall nu försöka på ihop en väst av denna typ i ull (ej super wash) och se om det ger mer sticklust J Annars så är det väl bara att streta på i alla fall, så dyker säkert lusten upp med tiden.

Mönster till blomtröjan kommer från Iris Bishops häfte ”Through the Ages”. Den är stickad i ett tunt ”Sport” garn 28/2 från Schoeller Bregenz. Två trådar, mönsterstickning på T3 och resår på T0.

Vedermödor; Tja, det var inte så farligt egentligen. På första ärmen, satte jag hålkort nr 2 upp och ner, och då blir det svårt att få mönsterpassningen att stämma. När jag avmaskade med avmaskingssläden fuskar den en hel del vilket resulterade i en massa lösa maskor, som rann iväg. Halsringningen blev mycket mindre än jag hade tänkt (men dottern har ett litet huvud så det funkar i alla fall). Men det stora problemet tror jag återstår. Mönstret gav ganska långa flotteringar (11 maskor) och detta tunna garn fastnar lätt i fingrar och dylikt, vilket kommer att ge problem. Detta är kanske en tröja som gör sig bäst i garderoben. Men å andra sidan är det där dotterns stickade saker brukar hamna. Hon är väldigt glad då jag stickar något åt henne, säger att det är jättefint men använder det nästan aldrig……


Jag har använt Anti-loop mojängen och den fungerar ganska bra, fixar kanske 75 % av öglorna. Den skulle kanske fungera ännu bättre om jag kunde placera den längre ner på masten, men det är svårt att få plats, stickledare tar ganska mycket plats. Får klura lite på detta.......


1 kommentar:

Knittermarie sa...

Verkligen ursnygg! Tänk så fina hennes mönster är...och i andra färger än originalet - riktiga klassiker.
Självklart kommer dottern att digga tröjan....ursnygg med leggings eller tighta jeans.
Dags att göra något till dig själv......i vinrött kanske?
(Men i Starmore´s Book of Fair Isle Knitting finns några 12 & 24m mönster...om du kan spegelvända med maskinen finns flera.)