torsdag, september 16, 2010

Hemlis 7

Jag älskar ju att få paket och att ge bort paket (idag fick jag ett RAK-paket från Holland, hipp hurra). Och nu skall jag ha roligt tre månader i rad, för jag har anmält mig till Stickameras Hemlis 7 byte. Jag vet faktiskt redan vem jag skall skicka paket till, och nu skall jag börja klura på vad hon kan tänkas gilla....


Surtantens hemlis-svar

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om? Svar: Den stora favoriten är 100% ull, men blandningar med t.ex. silke är inte heller dumt. Alpcka och annat "lyx-garn" har jag mest klappat på, och det är trevligt. Jag gillar inte akryl och är måttligt förtjust i bommull. Till stickmaskinen använder jag relativt tunna garner motsvarade till stickor 2-3.5 mm, men även tjockare garn går att använda.
2. Vilka är dina favoritfärger? Svar: Gillar mörkrött, blått i olika varianter, vitt, grön och brun, det beror mest på vad jag skall sticka. Vissa garner och stickningar gör sig dock bäst i naturfärger. Jag klär bäst i typiskt kalla färger (men lite mjukare nyanser). Knallorange och knallgult är kul färger som jag blir glad av, även om det inte är ”mina färger”. När det gäller garn gillar jag faktiskt de flesta färger (förutom de som finns listade nedan).

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om? Svar: Gulaktiga färger av typen senapsgult, brons, olivgrönt, ärtgrönt et.c. Är även måttligt förtjust i lila (mest för att jag har mycket lila garn).

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?) Svar: P.g.a en muskelsjukdom som gör bl.a. händerna väldigt svaga, stickar jag i stort sett bara på maskin numera. Använder mina gamla stålstickor som ”blocking wires”.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan? Svar: Började sticka i 6-7 års ålder då jag fuskade på mammas strumpstickning, var alltid tvungen att vänta tills hon kom ner till foten för jag behärskade bara räta maskor. Kom så långt som till mittemellan stadiet innan händerna satte stopp för handstickning. På maskin har jag stickat i ca 7 år, också där har jag kommit till mittemellan stadiet.

6. Dricker du kaffe? Te? Svar: Te, i mängder. Mycket örtte som är snällt mot magen. Favoriten är dock grönt te. Svart te är också gott och dricker det ibland.

7. Är du allergisk mot något? Svar: Nix.
8. Vilken slags musik tycker du om?
Svar: Lyssnar väldigt lite på musik numera. Men gillar tex. Springsteen, Tom Waits, Lasse Tennander och favoriten EUSKEFEURAT. Uppskattar klassisk musik även om jag nästa aldrig lyssnar på det. Har noll koll på ”dagens” musik.

9. Favoritgodis?
Svar: Malaco gelegodisar typ Gott och Blandat (inte lakritsen). Marmelad och naturligtvis choklad; vitchoklad, ljuschoklad och mörkchoklad, bara det inte är sprit/likör smak på dom. Är också svag för snacks, chips och nötter.

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.) Svar: Jag spinner på slända. Själv tycker jag att jag är ganska duktig, men jag är fortfarande "bara" en nybörjare. Försöker virka ibland men händerna vill inte samarbeta. Färgar ibland garn och ull (i liten skala i micron). Gillar att laga mat om detta kan anses vara en skapande hobby. Målet är att få vanlig enkel husmanskost och vardagsmat supergod.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv... Svar: Jag brukar vara mest nöjd då jag gjort en varm och gosig ylletröja.
12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Svar: Japp, Machine Knitting Monthly.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan? Svar: Den stora drömmen vore att sticka en Bohuströja och en urtjusig stor spetssjal (typ Estnisk eller liknande), men det fixar jag inte på maskinen så det förblir en dröm.

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått? Svar: Japp, jag är mycket frusen om händerna. Jag stickade mitt första par 1984, då kallades det muddar och alla tyckte det var jättefånigt när jag gick omkring med lösa muddar. Omkrets ca 16 cm
15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Svar: Nja, inte särskilt. Använder oftast mina från 1984 dom är ulliga och varma.

16. Stickar du sockor? Svar: Ja, på maskin. Men bara när jag måste, och det blir vanliga trista slätstickade saker.
17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
Svar: Storlek 38-39, längd 24.5 cm, omkrets vid vristen 23 cm.

18. När fyller du år? Svar: Dagen före julafton, drottningen och jag. Uselt vald dag, men kanske är det just detta som gjort att december är årets bästa månad.

19. Stickar du med pärlor? Svar: Sällan, eftersom det är väldigt tidsödande att göra det på maskin.

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?) Svar: Gillar välskrivna ”feelgood” romaner, favoriten är Jane Austen. Gillar även Agatha Christie, lagom med intriger och lyckliga slut (trots ett och annat mord). Romaner om folks liv och leverne är också intressanta, är dom tillräckligt bra behöver dom inte ens sluta lyckligt.

På Ravelry hittar du mig som haxansurtant

6 kommentarer:

Knittermarie sa...

Spännande det här! Fick också veta vem jag ska skicka till, så nu gäller det att "finurla"....

Sussie sa...

Vad kul att läsa om dig trots att man inte själv är med på hemlisen :o) Min mamma och pappa delar din födelsedag. Och jag som oxå har dåliga händer log lite åt dina svar ibland. Ha en bra kväll...

Sunna sa...

hoppas du har tur och får en bra kompis, ha det gott

Surtanten sa...

Jag hade ju tur i senaste Hemlis bytet. Och i den senaste Mixa och Matcha bytet också. Så jag hoppas att jag har tur denna gång också. I några andra byten har jag måst tjata och påminna innan paketen tillslut kommit, och då blir jag ganska sur faktiskt.

Anonym sa...

Hej svejs...idel glada miner blir det när jag skämmer bort dig :)

Surtanten sa...

Så spännande , jag längtar till oktober :-)