onsdag, september 29, 2010

RAKad igen



Igår fick jag återigen en fin RAK-present av KnitterMarie. Hon har förstått att jag hyser en stor förkärlek för ”äkta” ullgarn, ni vet lite strävt och stickigt och underbart varmt. Ett nystan islandsgarn ”Lodband Einband”. Det är första gången jag stöter på detta garn och det är en mycket trevlig bekantskap.

Marie föreslog i brevet att jag skulle sticka pulsvärmare i en mer passande färg. ??? Jag menar hur kan man säga så om mina tjusiga Hemlis-pulsvärmare??? OM INTE…hmmm…hon har ju hund…och katter….bor i Stockholm.....och jag slår vad om att hennes hund heter Rambo. Om jag har rätt så säger jag bara detta. HURRA!!! Tänk att hon har i uppgift att skämma bort mig i tre månader!! Ja, hon har ju skämt bort mig BIGTIME det senaste halvåret, men det kommer alltså att fortsätta i tre månader till…… :-))

Ibland när man klappar på ett nystan vet man direkt vad det skall bli, ett par halvvantar med flätor i stil med de i senaste MKM. Sagt och gjort, men inte direkt efter MKMs beskrivning. Jag gjorde en egen variant, men tre små flätor på handryggen och ribbstickning på insidan. Istället för kiltumme föredrog jag att göra en ”vanlig tumme”. Jag är ganska nöjd, detta är första gången jag gjort flätor, inte särskilt svårt men lite för tidsödande för att riktigt falla mig i smaken. Någon stor flättröja lär det aldrig bli, men på sådana här små projekt är det helt OK.

Dottern fick agera handmodell, kanske dumt, hon tyckte den passade henne utmärkt, (men garnet kan nog räcka till ett par till).


Morgondagens uppgift blir att göra en till lika dan, hoppas jag antecknade ordentligt…..


Tusen tack KnitterMarie, du är bäst!!!

1 kommentar:

Knittermarie sa...

Oj,oj...vad du har jobbat på. Ursnygga! Passar alldeles utmärkt till *€@§&§xzxzxz§§.........
(Hm....jag har tydligen inte lusläst senaste MKM)

Och du - Rambo hälsar ;)