fredag, oktober 01, 2010

Beskrivning på halvvante


Ungefär så här skickade jag mina halvvantar/torgvantar eller vad de nu heter. Dom är stickade i "Lodband, Einband" som jag fick här om dagen. Ribbstickade på "insidan" och flätor på handryggen.

Beskrivning;Halvvantar.

Storlek Small

24-0-25 Upplägg 1x1 resår , T2/2 Sticka två varv

Arrangera nålarna på följande sätt

IIIIIOIIIIOIIIIOIIIIOIIIIIIIIOIOIOIOIOIOIOIOIOIII


I=En nål på huvudbädden

O= En nål på resårbädden

Flätor stickas över de ”röda nålarna” genom att korsa maskorna 2 och 2 var 6:e varv.


RC=0 T6/6

Sticka flätmönster i ca 60 varv. För över de ”blå nålarna” till huvudbädden. Sticka ett (eller två) varv. Nu är det dags att förbereda för tummen. Släden skall vara på vänster sida. Sticka de 10 maskorna längst till höger manuellt på en lös tråd. Fortsätt som tidigare med flätmönster i ytterligare ca 6 varv. För över alla maskor till huvudbädden. Sticka ett varv. Öka trådspänningen till T10 och sticka ett varv. Avmaska med avmaskningssläde eller latch tool.


Tummen:

Tag loss den lösa tråden och lägg upp alla maskor på huvudbädden. Plocka upp 1-2 extra i ”mitten” så att den inte bildas något hål (totalt ca 21-22 maskor). T6 sticka 3 varv, T5 sticka 2 varv. T10 sticka 1 varv. Avmaska som tidigare.


Sy ihop tummens sidsöm, därefter den stora sidsömmen, gärna med maskstygn så sömmen blir riktigt snygg eftersom den kommer att synas.

Vante nummer två stickas spegelvänd.


Dessa halvvantar kan varieras i det oändliga, det går att helt skippa resårbädden och göra dom slätstickade. Istället för flätor kan man göra hålmönster, pärlstickning eller annat mönster. Fryser man om fingrarna kan man låta vanten fortsätta högre upp på handen (och tummen).


Ett bra grundmönstret finns i Knitwords No 35. ”Starving Artist Gloves” (för enkelbädd). Och det är därifrån jag snott principen.

Nästa par skall jag sticka lite annorlunda, slätstickad "handflata" och något nytt mönster på handryggen.....och kanske lite mindre maskstorlek.

1 kommentar:

Prizillas pastiller sa...

Störtimponerad! Både av den fina presenten från KnitterMarie och dina vackra halvvantar. Också hemskt kul att du delar med dig av beskrivning, det blir nog fem kullerbyttor för detta:))