torsdag, oktober 07, 2010

Country Knitting of Maine News and Views


Jag har beställt två nummer av maskinstickningstidningen Country Knitting of Maine News and Views. Jag beställde dem från Jigsawknits i England och två gamla nummer kostade £4.25 styck och med frakt kostade tidningar ca 60 kronor styck. Tidningen är på ca 50 sidor och består av en svart-vit , hophäftad bunt med papper. Jag blev faktiskt lite snopen, jag hade förväntat mig en tidning och inte en ”utskrift”. Och det känns väldigt onödigt att beställa en utskrift från England. Det hade känts rimligare om man fått en datafil och så kunde man skriva ut den själv. Visserligen är bläcket dyrt, så den är ju inte gratis bara för att man skriver ut det själv (så i slutänden skulle det kanske bli ännu dyrare).


Men man skall ju se till innehållet och inte till ytan och den viktiga frågan är om tidningen bra? Och svaret (utifrån dessa två nummer) Ja, det verkar vara en trevlig och bra tidning. Upplägget påminner mycket om Knitwords. Den innehåller många beskrivningar (som jag ej testat), roliga hålkortsmönster av Jo Newton, och en teknik artikel (om fållar) av Maggie Andrews och artiklar om DAK ett annat program som heter Design-A-Pattern. Men jag saknar verkligen färgbilder. Jag är kanske fantasilös, men tidningen känns inte särskilt inspirerande när det inte finns några färgbilder på de stickade plaggen.

Trots att pundet är billigt just nu, så kommer jag inte börja prenumerera på denna tidning, inte just nu i allafall men kanske senare (när min MKM prenumeration går ut).

3 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

Tack vännen för att du banar vägen för oss andra så vi slipper köpa "grisen i säcken". Trist att det inte var mer användbart. Verkar lite amatörmässigt. Även om många av oss är just glada amatörer så kan man ändå förvänta sig att tidningarna ska vara proffsiga. Kul i alla fall att du hittar så mycket roliga tidningar om maskinstickning. Kram!

Surtanten sa...

Problemet är väl att det är alldeles för dyrt att trycka "riktiga" tidningar i så små upplagor som detta handlar om. Men innehållet är bra. Och det stör mig lite att jag inte kan se bortom den amatörmässiga "förpackningen". Men jag måste erkänna att det är mycket trevligare men lite färgbilder och glassiga omslag.

Prizillas pastiller sa...

Ja det är klart att du har rätt i det. Vi är väl förmodligen lite bortskämda med de allt glassigare magasinen. Och att innehållet är bra är ju ändå det viktigaste... Fast lite färg inspirerar ju!