onsdag, oktober 27, 2010

Storvästen


Just nu är det mycket ”prat och lite verkstad” när det gäller mina stickprojekt (och en hel del gnäll i vanlig ordning). Men jag har många roliga projekt i huvudet, som jag hoppas skall förverkligas.

Men min storväst är i varjefall klar. Inspirationen kom från denna bild i en klädkatalog. Jag har sett väldigt mycket akryl-sladder i affärerna i denna stil och min plan var att göra något i ull som var minst 100 gånger bättre.

Först tänkte jag sticka patent (fishermans-rib), och provlappen blev jättebra, men när jag började på tröjan fungerande det inte lika bra längre. Alla nålar stickade inte som dom skulle och en massa lösa loopar fastnade på ”peggarna”. Jag har haft liknande problem tidigare när jag försökt göra speciella grejer på resårbädden. Därför fick det bli ett gammalt beprövat mönster (på huvudbädden), våffel-tuck

Beskrivning; Garnet är 4 ply 25% silke 75% shetlandsull. Två våffel-tuck fyrkanter ca 58x90 cm, halsringning (V-ringat) med hjälp av cut and sew . ”Ärm”, sjalkrage och knappband i 1x1 rib. Jag funderde länge på hur jag skulle göra kragen och framkanten, om jag skulle sticka dem på längden eller på tvären. I slutänden gjorde jag både och, kragen på tvären och kanten på längden.

Jag är inte helt nöjd med resultatet, den blev inte riktigt som jag tänkt mig. Jag känner mig som en riktig tant i den, men det är ju i och för sig det jag är ….. Dessutom kunde ”ärmen” ha varit ännu vidare och sjalkragen är för liten och vill inte vika sig som en sjalkrage skall göra. Men jag skall testköra denna variant ett tag och den är riktigt varm och go. Om jag inte känner mig nöjd så gör jag om ärmen och framkanten lite senare.

En bra sak när man monterar med linker är att sömmarna är så lätta att repa upp,. Lösa trådar fäster man också in i sömmen, så när man repar upp får man lös även dessa, vilket underlättar vidare ”upprepande”.

Och nu kommer det svåraste av allt, att hitta dom rätta knapparna.

2 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

åh vad det är härligt att läsa om att alla inte alltid lyckas med allting...
Och västen ser inte alls ut som du beskriver den. Den ska bara ha rätt person, fniss.
Själv har jag brottats med min rosenkofta och stickat om framkanterna två gånger för att jag inte var nöjd. Sitter nu och ska sticka på ärmarna. F...n säger jag bara om den inte blir bra nu...
Kramis

Sussie sa...

Västen är snygg och vill man tuffa till det så är det så enkelt. Man kan vara en tuff tant :o) Jag vill oxå ha en linker! men det visste du väl redan ;o)