måndag, oktober 25, 2010

Vantboken

I fredags fick jag syn på en ny stickbok ”Vantboken – Solveigs vantar”. Vackra vantar är alltid roligt att titta på så det lät spännande. Men när såg jag priset och bestämde jag mig genast för att denna bok skall jag absolut inte köpa. Det finns ingen rim och reson i att jag köper en ”handstickningsbok” för 600 kr, jag kommer aldrig att sticka några vantar ur den, helt uteslutet!!! Men så såg jag att författaren var från Luleå (Solveig Larsson), och bokförlaget ligger i Hedenäset. Mer behövdes det inte, saken kom i ett helt annat läge. Man måste med alla medel stödja norrbottningar och företagsamheten i Tornedalen. Jag beställde boken bums.

Boken kom redan idag (snabba ryck minsann) och det är helt underbar. Det är en stor inbunden bok på 300 sidor med underbara bilder på vantar och en del andra fina bilder. Jag har inte räknat hur många vantar det finns i den, men jag tror jag läste siffran 137 någonstans, och alla är jättefina. Detta är inte en samling av norrbottniska vantar utan precis som titeln agner, detta är Solveigs vantar som hon fått inspiration till både från Norrbotten, Sverige och resten av världen.

Priset är 595 kr när man beställer direkt från förlaget (Lumio), och då ingår frakten. Boken väger säkert 1.5 kg, så portokostnaden är inte helt obetydlig. Det går inte att komma ifrån att det är en dyr bok, men jag tror att detta kommer att bli en klassiker bland svenska stickböcker, det måste den bara bli.
Så mitt råd är köp den, det är en superfin bok och en utmärkt julklapp till er själva. Så stödjer även ni företagsamheten i Tornedalen, och om inte det räcker som argument råder jag er till att rådbarka er hjärna för att komma på fler.

4 kommentarer:

Annika R-G sa...

Det verkar vara en mycket bra bok.. .

Prizillas pastiller sa...

jag brukar också göra stödköp då och då, men då vill jag nog prioritera hantverket här i Sörmland.
Fast det verkar vara en gedigen vantbok - är det beskrivningar på alla vantar också? Och, är det möjligt att komma ut med ytterligare vantmönster? Närå, jag är inte alls ironisk, men det verkar ju finnas en aldrig sinande ström av just vantmönster. Kramis

Surtanten sa...

Visst är de mönster till alla vantarna. Och Prizilla har alldeles rätt, en del av mönsterna är väldigt bekanta..... eller ska man kanske säga kraftigt inspirerade från klassiker.

Surtanten sa...

Jag fick ett mail av Solveig Larsson, författaren till boken. Uppenbarligen har hon ramlat in här inne och läst (Vilken tur att jag gillade boken så mycket ;-))
Det var jättekul, författare burkar annars kännas väldigt abstrakta. Förutom några professorer som skrivit kemiböcker, har jag nog aldrig varit i kontakt med författare till böcker som jag gillat.