fredag, november 19, 2010

Bra att ha saker

Jag är väldigt förtjust i ”bra att ha saker” (små pryttlar som underlättar livet), här är mina senaste inköp. Krokiga nålar, från Stäkets hantverk. Min avmaskningssläde har inte varit samarbetsvillig på senaste tiden, så jag har varit tvungen att göra en hel del manuella avmaskning. Jag köpte krökta nålar, ungefär som nålarna man hade då man knöt ryor, men mindre. Tänkte att dom skulle underlätta avmaskandet. Har dock inte testat dom ännu eftersom jag just nu jobbar med KG-släden och den kan ju avmaska själv.

Från Brothershoppen inhandlades en lång borste, för att rengöra inuti nålbädden. Jag är faktiskt lite förvånad över att jag inte fick ut mer skräp ur maskinen då jag testade den. Dessutom köpte jag ”blocking wires”, eller monteringsnålar som ”shoppen” kallar dom. Jag har ju haft en sådan tidigare, och tycker att dom är ganska praktiska att använda, så man slipper att använda så mycket knappnålar vid blockningen. Tidigare har jag ibland använt mina gamla jumperstickor, men dom är för tjocka och för korta.

Dessutom köpte jag två nya tryckstänger, jag brukar alternera mellan två. Och det var verkligen på tiden att jag skaffade nya. Två nya garnledarspröt blev det också, det är också något som mår bra av att bytas någon gång. Jag skall dessutom passa på att byta lite sneda nålar och sätta dit ett nytta nålindikeringsband.

Maskinen kommer att bli som "ny".

2 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

hm, krokiga nålar. Kan säkert vara bra att ha:)
Själv avmaskar jag med virknålen. Inhandlade en avmaskningssläde för flera år sen, men jag får den inte att funka. Och med bittra erfarenheter av att ett helt stycke plötsligt glider iväg, törs jag inte chansa. Har också en överföringssläde från resår till huvudbädd, men det är samma visa där. Undrar vem som tjänade på affären - inte jag.

maskinstickning sa...

Det är alltid trevligt med lite nya "bra att ha saker" :) Precis som med garn, så får man aldrig nog ;)