onsdag, november 17, 2010

Julstress eller ej

Julstressen var på väg att infinna sig i början av november, tre tröjor, två halsdukar och massa sockor måste bli klara innan jul, och jag fick inte gjort någonting.

Men istället för att "flippa ur" tog jag mig en funderare på var som egentligen är viktigt och kom fram till att det som verkligen borde (observera borde inte måste) bli klart är en tröja, och två halsdukar. En tröja/kofta kan vänta till februari och den andra tröjan får väl bli en julklapp till 2011 om den inte är klar till denna jul. Sockorna fixade sig i förra inlägget, brorsan kan få sina sockor i januari om det skulle krisa till sig, det är ändå då som det är kallast.

Men den ”viktiga” tröjan är nu klar. Den skall vår fantastiska granne få, som alltid ställer upp och hjälper till då vi behöver det, t.ex. klipper vår (1900 kvm) gräsmattan på sommaren då vi är på semester.

Det är ytterligare en Iris Bishop design, denna heter ”Manuscript fabric” och kommer från boken/häftet Celtic Inspiration. Figuren är en mytologisk varelse som återfinns som dekoration i gamla handskrivna manuskript från 600-talet.

Tröjan är stickad i tunt ullgarn (28/2) med 4 trådar i färgerna petrol- och mintgrön. Detta är nog min djärvaste tröja hittills, i både mönster och färgval.

Men den är lite stor, jag skall kanske köra den en vända i tvättmaskinen……

4 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

Näe, nu får du hejda dig. Vi skulle ju inte stressa fram våra alster...
Fast den är sååå urläcker, var har du fått fatt på den boken? Kram

maskinstickning sa...

Så fin, hoppas grannen blir glad!!
Men törs du verkligen köra den i maskinen, har du inte fått nog av såna äventyr!?!

Surtanten sa...

Mönsterhäften av Iris Bishop har jag köpt här http://www.metropolitanmachineknitting.co.uk
Jag har även fixat en länk i texten.

Och jag är modig jag ;-) Jag tvättade tröjan i maskin, det krympte mer än jag förväntade mig...Hick.....
Men det blev faktiskt alldeles prefekt nu (tror jag)......

Eva Karlsson sa...

För det första, din tröja är jättefin! Grannen kan inte bli annat än nöjd.
Du har tipsat tidigare om Iris Bishop. Jag har inhandlat tre olika häften som hon givit ut. Autumn Winter,Fair isle,och Through the aces.Roligt att ha som idé källor.
Inte var de dyra att köpa ,£4.95p för varje.Det är trevligt att surfa runt och få beundra allt fin som görs i stugorna.