fredag, november 12, 2010

Sockor till barnen…..

Brorsan behöver yllesockor till barnen. Det är många barn och vintern sägs ju bli kall så det krävs många sockor. Jag har ju bara stickat vuxensockor på maskinen, och att helt plötsligt producera en hel massa små barnsockor i olika storlekar, är ingenting som jag klarar av.

Så för några veckor sedan bad jag om hjälp på Ravelry med att sticka sockor. Och folk är så otroligt snälla och godhjärtade. Jag har redan fått ett gäng med sockor och jag hoppas att det är fler på gång, så att varje barn får minst tre par (ett par att använda, ett i tvätten och ett i reserv på dagis)

På sockorna jag hittills fått har jag noterat vissa intressanta regionala skillnader, dock vet jag inte om dom är signifikanta eller bara en slump. Sockorna från Sverige och Finland är stickade i tjockare garn. Där är hela skaftet ribbstickat, medan de från Tyskland och Holland har en bit resår och sedan slätstickade skaft och är stickade i betydligt tunnare ullgarn. Hälarna är däremot stickade enligt samma princip på alla strumpor, med hällapp, men vissa slätstickade och någon patentstickad.

Det kan ju vara praktiskt att ha både tunna och tjocka yllestrumpor. Jag funderar faktiskt på att sticka ett par till mig själv i ett tunt strumpgarn jag fått från Tyskland. Men det får bli senare, först har brorsan önskat sig ett par till honom själv, riktigt tjocka, så det blir nog i Novitas 7-Bröder. KnitterMarie berättade att detta garn faktiskt finns att köpa på Rusta numera.

2 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

åh jag trodde att du stickat allihopa! Så skönt att bara göra en efterlysning och in ramlar par efter par. Månntro man kan be om annat också? Lustigt med de regionala skillnaderna. Ska efter den här uckla julmarknaden (12 tröjor!!!)jag blev övertalad till, sätta igång med julklappsproduktion till familjen. Bara sockor och vantar i år...

maskinstickning sa...

Härligt att det finns så många snälla människor, som gärna hjälper till :)