måndag, januari 10, 2011

Nyaste MKM....

kom idag. Kolla in denna snygga tröja (Machine Knitting Monthly, Feb, 2011), är det någon som planerar att göra en sådan??? Tyvärr inte jag, inte ens i mina fantasier.......skulle aldrig ha tålamod, inte ens till en ärm (även om dom är korta). Men otroligt snygg är den.
Jag tittade på skidor och vinterstudion på TV i helgen och konstaterade att mönsterstickade Arantröjor verkar vara på modet igen, i varjefall i vinterstudion. Ni vet tjocka tröjor med flät och rombmönster (som var poppis på 70-talet). En liten fundering, hur görs dessa industriellt? Finns det maskiner som fixar detta automatiskt, eller är det någon stackars underbetald fattig flicka från landsbygdensom sitter och flyttar maskor manuellt (80 timmar i veckan) på en kinesisk tröjfabrik?

5 kommentarer:

Marie sa...

Kan jag mycket väl roa mig med för hand, men ack så träligt på maskinen. Ursnygg är den!

maskinstickning sa...

Den ser härlig ut, men så mycket jobb. Håller med Marie om att en sån är nog bättre att sticka för hand :)

Surtanten sa...

Lite mer självinsikt är kanske på sin plats, förutom vetskapen att jag inte har tålamodet för en sådan tröja så har jag nog inte heller figuren för en sådan tröja.

Nina sa...

Det har faktiskt varit riktigt mycket i den tidningen som är kul på sistone. Fast det mesta av det är för mellanstickare med resårbädd och det har jag ju inte. Men inspirerad blir man!

Prizillas pastiller sa...

...själv visste jag inte ens att Aran var annat än ett mönster, alltså en plats...
Även islänningarna ägnar sig lite åt flätor och det heter säkert flötur eller nåt.
Och jag håller med dig - även om jag mot all verklighetsförankrad förmodan skulle inhämta tålamodet (moi?) så skulle jag se ut som speglarna i lustiga huset iklädd den. Men mycket vacker på ung o slank person.