måndag, mars 28, 2011

Sommartider

Solen skiner, fåglarna kvittrar och det är riktigt trevligt och vårlikt ute. Man riktigt längtar efter att sätta sig ute och fika, men när man kommer ut inser man att det är kallt och blåsigt.

Men det har blivit sommartid och i morse hörde jag första sommarringningen. Vi bor granne med en gammal kyrka som har sommarringning som tradition. Kyrkklockorna ringer klockan sju på morgonen och kvällen varje vardag under sommaren. Jag antar att det är rester från gamla tider innan alla hade egna klockor, så att man skulle veta när det var dags att börja och sluta arbetet för dagen. På vintern behövdes det inte, då fick man rätta sig efter dagsljuset. Jag tycker det är charmigt med denna tradition, trots att mitt öppna sovrumsfönster vetter mot kyrkan. Det är inte störande, det är ett ”sommarljud”, precis som myggor eller surrande höfläktar i juli-augusti.


För att fira att våren kommit har jag idag med blåfrusna fingrar planterat penséer, mumlande mantrat ”det är vår, det ÄR vår, det ÄR vår”.


Strunt i att det snöade igår och är minusgrader varje morgon. DET ÄR VÅR!

4 kommentarer:

Prizillas pastiller sa...

...inte bara vår, jag tycker det är MOD. Kan blommorna verkligen klara en frostnatt med minus 5 grader? Eller tar du in dom på natten...

Surtanten sa...

-5 grader skall dom klara. Men jag rekomenderades att ta in dom för säkerhetenskull. Men det tänker jag inte göra, jag är modig jag.....
Men jag köpte bara fyra stycken, ifall jag var för modig/dumdristig.

Tänkte komplettera planteringen senare med påskliljor eller liknande, men då måste det bli varmare.

maskinstickning sa...

Låter jättetrevligt det där med sommarringning i kyrkan!!
Fint med penséerna :)
Jag har också planterat penséer och jag tänker inte heller ta in dem, klarar de sig inte, så får det väl vara så med det.
Det där med att bära ut och in lockar inte alls.

Marie sa...

Inte riktigt läge att börja plantera här ännu, men snart :)
Tummen upp för modiga tjejer/trädgårdsmästare!