onsdag, april 27, 2011

Kata

Så, nu har jag äntligen gjort något färdigt, ja delvis färdigt i alla fall. ca 70 g (213 m) 2-trådigt garn spunnet på slända. Ullen fick jag av KnitterMarie i januari, tack snälla du.

Man skall döpa sina garner har jag fått lära mig, och detta har jag döpt till "Kata". Jag har spunnit det under dotterns karateträningar. Kata är hennes favoritmoment i karate, fighting är det hon gillar minst, hon är så rädd att göra någon illa.

Jag funderar på att sticka ett par handledsvärmare av det.

4 kommentarer:

maskinstickning sa...

Fint garn!!
Varje gång du visar något du har spunnit, så tänker jag att jag borde dra igång spinnrocken, men det är alltid så mycket annat som kommer ivägen :(

Surtanten sa...

Det är klart att du skall plocka fram spinnrocken, det är så kul att spinna. Men man kan ju ha som mål att spinna lite "klappgarn" för skojskull, och inte nödvändigtvts spinna garnet till sin nästa kofta......

maskinstickning sa...

Jag har massor av ull som ligger och väntar på tid och inspiration. Där kan det nog bli garn till flera koftor ;) Men du har helt rätt i att jag nog borde börja i lite mindre skala än så, det var ju rätt länge sedan jag lärde mig spinna, så jag vet inte om handlaget finns kvar, fast jag tror att det är som med cyckling :)
Det tråkiga med den egna ullen är ju all kardning, så jag borde försöka låna en kardmaskin någonstans, för att på så vis komma igång lite snabbare. Sedan är det ju frågan om man ska färga ullen först och spinna sedan eller tvärt om....för hur kul är det att bara sticka i vitt!?!?!

Surtanten sa...

Tyvärr är det inte särskilt kul att spinna vitt heller. Jag tycker att det är roligast att spinna flerfärgad ull. Tyvärr blir garnet spräckligt när man tvinnar ihop de olika trådarna (om man har för stora färgvariationer). Och egentligen gillar jag inte spräckliga stickningar särskilt mycket. Man kan tvinna tretrådigt garn med något som heter Navajo-plying där man "virkar stora" öglor av det entrådiga garnet med handen som man tvinnar ihop till ett garn,men det har jag inte testat.
Å andra sidan han man få fantastiska garnen om man kombinerar rätt färget. Två trista entrådiga garner kan bli superspännande när dom blir ihoptvinnande. Jag har ingen egen erfare´nhet av detta för så mycket har jag inte spunnit.
Men mitt råd är i varjefall att färga först, för då är det roligare att spinna. Väntar med spänning på att få se ditt "första" garn :-)