lördag, april 30, 2011

Magic loop

Idag har jag för första gången testat Magic loop, och stickat ovanstående. Bakgrunden är att jag försöker intressera en kompis att sticka. Jag tycker att hon behöver lite "meditativ-stickning" för att stressa av från vardagsslitet, och hon har inte varit särskilt svår att övertala. Första projektet var en halsduk, men nu vill hon göra något annat, men ENKELT. Så jag tänker föreslå handledsvärmare (eller spiralsockor), med Magic loop för att slippa hålla reda på 5 strumpstickor. Haken är bara att jag aldrig stickat med Magic Loop (det var nog inte "uppfunnet" på den tiden då jag stickade för hand), så jag måste lära mig själv först innan jag kan lära någon annan. Efter lite"Googlande" och tittande på filmer (och införskaffandet av en lämplig rundsticka) satte jag i gång och testa. Och det var jättelätt, väldigt behagligt att sticka. Men personligen tycket jag nog strumpstickor är snabbare, inte så mycket skjutande av maskor fram och tillbaka.

Och det känns så roligt att sätta sig med en stickning i soffan. Med ett par stadiga handortoser går det ganska bra, en stund. Jag märker att räta maskor är mindre ansträngande för händerna än aviga. Jag börjar faktiskt fantisera om att spinna mitt eget sjalgarn och sticka en trekantsjal i bara räta maskor och hålmönster. Jag vet inte om det kommer att gå, men jag kan ju fantisera......

Jag får inte värk i mina händer om jag överanstränger dom men dom blir mer eller mindre obrukbara en stund, och just nu känner jag en obehaglig molande utmattningskänsla i höger handled.

Men kul var det!

Ha en underbar Valborg :-)

1 kommentar:

Prizillas Pastiller sa...

Men käre värld, om du nu har varit smärtfri ett tag så kan du väl försöka vara lite rädd om dig!!!! Men medges att jag blev nyfiken, har också hört talas om men aldrig gjort den där loopen. Har just nu ett soffprojekt - en kofta på 6:ans stickor. Och efter att ha gjort bakstycke och nästan ett helt framstycke koom jag på att det kunde ha gått på en rundsticka. För mycket på gång nu - byggt hönstillvaro, inhägnader, haft sonens hund som tillsammans med Alfonz bara hittar på bus. Men mest har jag nog fjädrar i huvet...