onsdag, april 13, 2011

Spinn-swap

I den svenska spinngruppen på Ravelry har vi haft en byte. Jag fick ovanstående paket, av en svensk tjej i USA. En stor härlig ullfläta, nyttigt godis som man kan äta med gott samvete. En stödd slända. En ny spinnteknik att lära sig. Jag har inte testat ännu men jag misstänker att jag kommer att behöva tre händer för att spinna med en sådan. En stödd slända använder man när man spinner korta fibrer som tex. bomull.
Det roliga med spinngruppen är att där finns både proffs och nybörjare som jag. Ofta fattar jag inte ens hälften av vad dom "pratar" om när dom diskuterar ullkammar, olika typer av ull och kardningar. Men paketet, som kom från ett proffs, innehöll också ullprover, olika typer av fiber och olika kardningar. Ny kan jag "hands on" lära mig att se skillnaden mellan rovings, lockar, rolags och en batt. Lång ull, kort ull med mera....Det är en hel vetenskap, men jag tänker bara lära mig det mest grundläggande.

1 kommentar:

Prizillas pastiller sa...

uj,uj,uj. Himla glad för din skull, men sånt kommer jag nog aldrig att kunna lära mig. Jorå, med tiden. Men ändå icke för även om jag är garnoholic så inbegriper det inte själva spinnandet. I min värld ska det stickade vara klart i samma ögonblick jag tänkt tanken på modellen...
Det blir spännande att följa vad du lär och gör, men det är förstås en baggis för dig som är så allroundkunnig.