tisdag, maj 03, 2011

En ny favorit

Jag måste visa er min nya slända som jag köpte av Ingrid för några veckor sedan. En svart och vit Spindlewood slända gjord i ebenholts och järnek. Visste ni föresten att man förr gjorde de vita schackpjäserna i järnek och det svarta i ebenholts.

Egentligen har jag en stor förkärlek vackra (och gärna ljusa) träslag som masurbjörk och liknande med vacker ådring och karaktär, men jag kan inte komma ifrån att denna slända är underbar och ebenholtsträet ger den en härlig tyngd. Spindlewood känd för att göra perfekta välbalanserade sländor så det kan ju bero på tillverkningen också och inte bara träslaget.

1 kommentar:

Prizillas Pastiller sa...

Ja det här med schackpjäserna visste jag, men inte att sländorna var så olika - och vackra! Men sländorna blir överkurs för min del - eller som barnbarnet säger "farmor, det där är nog överklass för mig":))